Biocid - Uenighet mht. produktet Elector

Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2024/1305 av 8. mai 2024 om de uløste innvendingene med hensyn til vilkårene for godkjenning av biocidproduktet Elector i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 528/2012

Commission Implementing Decision (EU) 2024/1305 of 8 May 2024 on the unresolved objections regarding the conditions for granting a renewal of an authorisation for the biocidal product Elector in accordance with Regulation (EU) No 528/2012 of the European Parliament and of the Council

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 15.05.2024

Spesialutvalg: Handelsforenklinger / Kjemikalier

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: XV. Farlige stoffer

Status

Rettsakten ble vedtatt 8. mai 2024 og ble publisert i OJ 13. mai 2024. 

Sammendrag av innhold

Beslutning (EU) 2024/1305 om uløste innvendinger med hensyn til vilkårene for godkjenning av biocidproduktet Elector i produkttype 18 (Insektmidler, middmidler og produkter til bekjempelse av andre leddyr) med det biocidaktive stoffet spinosad. Biocidproduktet er tidligere godkjent i produkttype 18 og uenigheten er knyttet til vurderingen av søknaden om fornying av produktgodkjenningen. 

Fire medlemsland var uenige med rapportørlandet og mente at produktet ikke oppfylte kriteriene for godkjenning i artikkel 19(1), punkt (b)(iv) i forordning (EU) nr. 528/2012. Uenigheten gjelder raffinering av utregningen av den høyeste konsentrasjonen av stoffet hvor det ikke er grunn til bekymring (PNEC - predicted no-effect concentration) og at produktet inneholder en koformulant som inneholder oktametylsyklotetrasiloksan. Dette stoffet er listet på ECHAs kandidatliste for stoffer som gir stor grunn til bekymring (SVHC-lista) og er identifisert som PBT og vPvB. 

Landene ble ikke enige i koordineringsgruppen, og saken ble derfor avgjort i stående komite for biocidprodukter basert på anbefaling fra biocidproduktkomiteen. Det ble konkludert at produktet oppfyller kriteriene for godkjenning i artikkel 19(1), punkt (b)(vi) i forordning (EU) nr. 528/2012. Beslutning (EU) 2024/1305 bestemmer hvilke PNEC-verdier som skal brukes i miljørisikovurderingen og konkluderer med at siden oktametylsyklotetrasiloksan er til stede i produktet i en lav konsentrasjon under 0,1% (v/v) skal produktet derfor ikke anses å inneholde et stoff som gir grunn til bekymring (Substance of Concern). 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Biocidforordningen (EU) nr. 528/2012 ble innlemmet i EØS-avtalen 13. desember 2013. Biocidforordningen er gjennomført i norsk rett ved forskrift av 18. april 2017 nr. 480 om biocider (biocidforskriften). Gjennomføring av nye rettsakter skjer ved endring i biocidforskriften.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Gjennomføring av rettsakten anses ikke å ha økonomiske og/eller administrative konsekvenser ut over å foreta tilsvarende endring i biocidforskriften.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren. Høringsdokumenter om kommende/nye endringer i biocidregelverket legges ut på hjemmesiden til Miljødirektoratet. Norge ved Miljødirektoratet deltar aktivt i arbeidet med utvikling og oppfølging av biocidregelverket, blant annet ved deltakelse på "Competent Authority" møter og "Standing Committee on Biocidal Products". Videre bidrar Norge med faglige innspill og som ansvarlig for vurdering av stoffer. Myndighetene er i kontakt med berørte parter, herunder aktuell norsk industri.

Vurdering

Rettsakten vurderes å være EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/1305
Basis rettsaktnr.: 528/2012
Celexnr.: 32024D1305

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema:
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 29.05.2024
Høringsfrist: 11.07.2024
Frist for gjennomføring:

Lenker