Prop. 121 L (2024–2025)

Endringer i helsetilsynsloven mv. (ny meldeordning for alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten)

I proposisjonen foreslår Helse- og omsorgsdepartementet endringer i blant annet helsetilsynsloven, lov om Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten og pasient- og brukerrettighetsloven. Forslagene til lovendringer er nødvendige for å innføre en ny meldeordning for alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten, som erstatter dagens varselordning. Formålet med den nye meldeordningen er å styrke pasient- og brukersikkerheten, og særlig å styrke arbeidet med læring og forbedring for å kunne unngå lignende alvorlige hendelser i fremtiden. Proposisjonen følger opp deler av forslagene i en rapport fra Varselutvalget som ble lagt frem 12. april 2023. Departementet foreslår blant annet at meldinger om alvorlige hendelser skal sendes til statsforvalterne i stedet for til Helsetilsynet, og at fristen for å sende melding skal utvides til innen fem virkedager. I tillegg til plikten til å sende melding om alvorlige hendelser, foreslår departementet å lovfeste en plikt for virksomhetene til å utarbeide en rapport om hendelsen som skal sendes til statsforvalteren innen tre måneder. Videre foreslår departementet lovendringer som synliggjør en dreining av statsforvalternes oppgaver fra ekstern granskning av enkelthendelser mer i retning av å veilede og støtte virksomhetene i helse- og omsorgstjenesten i deres oppfølging av alvorlige hendelser og pasient- og brukersikkerhetsarbeid. I tillegg foreslår departementet blant annet å lovfeste Helsetilsynets ansvar for å systematisere og identifisere risikoområder, formidle kunnskap, veilede statsforvalteren og bidra til overordnet læring og forbedring i helse- og omsorgstjenesten.

Les dokumentet

Videre behandling av saken

Følg proposisjonen på Stortinget