– Digitalisering av offentlige tjenester kan gi kortere ventetider
Tale/innlegg | Dato: 05.04.2024 | Helse- og omsorgsdepartementet
Digitalisering er helt nødvendig for at vi fremover skal kunne levere gode – eller bedre – tjenester på en mer effektiv måte.
Jeg er helt enig med Alexander Moltubakk Kempton og Magnus Li, som her i Aftenposten nylig skrev at digitalisering i offentlig sektor ikke er et mål i seg selv (afteposten.no). Konkrete gevinster som bedre behandling og spart tid for fagfolkene er det vi er ute etter.
La meg ta noen konkrete eksempler der bedre digitale tjenester kan gi pasienter en bedre opplevelse av vår felles helsetjeneste:
- Altfor mange pasienter og pårørende må gjenta egen sykdomshistorie, noe som gjør at helsepersonell må bruke verdifull tid på å sette seg inn i pasienthistorikk.
- Sykehus og kommuner vet ikke hvilke medisiner pasientene deres bruker, fordi de ikke har en samlet og delt oversikt.
- Gravide har i dag all helseinformasjon på en papirlapp de må på enhver tid ha med seg. Hadde informasjonen vært digitalt tilgjengelig, ville hverdagen som gravid vært både enklere og litt tryggere.
- Timer på sykehuset til målinger og vurderinger er ofte satt opp med faste intervaller uten at formen til pasienten tas hensyn til. Når man kan gjøre målinger hjemme og sende det til sykehuset, kan timene settes opp ut fra faktisk behov. Det er bedre for tjenesten og bedre for pasienten.
Likhetstrekkene for disse problemene er mangel på samhandling mellom helse- og omsorgstjenestene. Vi legger nå til rette for at digitale løsninger kan bidra til bedre informasjonsflyt mellom tjenestene og dermed bedre samhandling.
De neste seks årene går 1,25 milliarder kroner til løsninger som skal bidra til digital utveksling av pasientinformasjon. I underkant av 270 millioner kroner kommer i år. Allerede nå gir digitale verktøy bedre bruk av fagfolk og raskere diagnostisering av sykdommer. Dette skal vi gjøre mer av.
At tjenestene er enkle å bruke, og at relevant og korrekt informasjon er tilgjengelig på en sikker måte når vi trenger det, er en forutsetning for alt vi gjør.
Innlegget ble opprinnelig publisert på aftenposten.no 4. april.