Forbruker
Forbrukerne har krav på god informasjon om varene og tjenestene de kjøper, og god informasjon om hvilke rettigheter og plikter de har. Det skal også finnes gode ordninger for konfliktløsning mellom kjøpere og selgere. De offentlige virksomhetene Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet skal bidra til at norske forbrukere har en sterk stilling i markedet.
Forbrukarrettar og tvisteløysing
Trygge, velinformerte og aktive forbrukarar er viktig både for at marknaden skal fungere godt, og for å sikre den økonomiske utviklinga. Forbrukarane skal ha tilgang til ei enkel, rask og rimeleg løysing ved forbrukartvistar.
Forbrukerinformasjon
Forbrukerne skal ha god og tilstrekkelig informasjon om varer og tjenester som tilbys i markedet, og kunnskap om sine rettigheter som forbruker. Informasjon fremmer forbrukermakt og gjør det mulig for forbrukerne å ta opplyste valg.
Åpenhetsloven
Åpenhetsloven pålegger virksomheter å utføre aktsomhetsvurderinger for å stanse, forebygge og begrense negative konsekvenser på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Gjeldsordning
Gjeldsordningsloven gir privatpersoner med alvorlige gjeldsproblemer muligheten til å få kontroll over økonomien sin. En gjeldsordning er en avtale om å betale mest mulig ned på gjelden i en begrenset periode, mot å få slettet restgjelden.
Mer om forbruker
Siste om forbruker
Aktuelt
- Regjeringa vil gi raskare hjelp til folk med gjeldsproblem Nyheit 22.03.2024
- Styrking av retten til å betale med kontanter Pressemelding 08.03.2024
- Høring av forslag til lov- og forskriftsendringer for et mer forbrukervennlig strømmarked Nyhet 03.11.2023
- Viktig med god konkurranse i bankmarkedet Nyhet 22.09.2023
- Vil ha et mer forbrukervennlig strømmarked Nyhet 08.09.2023
Dokumenter
- Prop. 67 L (2023–2024) - Endringer i gjeldsordningsloven mv. (effektivisering og forenkling av gjeldsordningsprosessen) Proposisjon 22.03.2024
- Prop. 69 LS (2023–2024) - Lov om bærekraftige produkter og verdikjeder (bærekraftige produkter-loven) og samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutninger nr. 154/2023 og 155/2023 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordningene (EU) 2019/424, (EU) 2019/2019, (EU) 2019/2020, (EU) 2019/2021, (EU) 2019/2022, (EU) 2019/2023, (EU) 2019/2024, (EU) 2021/341 og (EU) 2019/1784 Proposisjon 22.03.2024
- Prop. 55 L (2023–2024) - Endringer i finansavtaleloven mv. (forbrukeres rett til kontant betaling mv.) Proposisjon 08.03.2024
- Prop. 51 LS (2023–2024) - Lov om nøkkelinformasjon om sammensatte og forsikringsbaserte investeringsprodukter (PRIIPs-loven) og samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 67/2020 av 30. april 2020 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordningene (EU) nr. 1286/2014, (EU) 2016/2340, (EU) 2016/1904, (EU) 2017/653 og (EU) 2019/1866 (PRIIPs) og EØS-komiteens beslutning nr. 329/2022 av 9. desember 2022 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) 2021/2259 og direktiv (EU) 2021/2261 Proposisjon 16.02.2024
- EU-delegasjonens halvårsrapport forbruker-, oppvekst- og likestillingssaker Rapport 05.01.2024
Relaterte tema
Andre nettsteder
Kontakt
Forbruker-, tros- og livssynsavdelingen
E-post: postmottak@bfd.dep.no
Telefon:
22 24 25 03
Adresse:
Postboks 8036 Dep, 0030 Oslo
Besøksadresse:
Akersgata 59, Oslo