Tiltak for å styrke sykepleierutdanningen
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Bondevik I
Utgiver: Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
Rapport fra Mekki-utvalget
Rapport | Dato: 01.02.1999
Tiltak for å styrke sykepleierutdanningen
Rapport fra utvalg
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
Til Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
På bakgrunn av helse- og utdanningsmyndighetenes vedtak høsten 1997 ble det oppnevnt et utvalg for å vurdere ulike sider ved sykepleierutdanningen. Utvalget oversendte forslag til rammeplan for sykepleierutdanning til Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet i desember 1998.
Utvalgets mandat omfattet også en vurdering av ulike sider ved sykepleierutdanningen. Utvalget legger med dette frem sin rapport med tilrådinger.
Oslo, 1. Februar 1999.
Tone Elin Mekki
Leder
Sevald Høye | Line Orlund | Unni Kåsereff |
Irene Feet | Erik Fjeldstad | Marit Nygaard |
Ivar Walle | Gry Opsahl | Gudrun Grindaker |
Unni Veirød |
Innhold
- 1.1 Bakgrunn for oppnevning av utvalget
- 1.2 Utvalgets mandat og sammensetning
- 1.3 Utvalgets arbeidsmåte
3.0 MEKKI-UTVALGETS TILRÅDINGER
4.0 RAMMEVILKÅR FOR SYKEPLEIERUTDANNINGEN
- 4.1 Historikk
- 4.2 Rettslige rammer for kliniske studier i sykepleierutdanningen
- 4.3 Kliniske studier i rammeplan for sykepleierutdanningen
5.0 ULIKE PROSJEKTER OG UTREDNINGER RELATERT TIL KLINISKE STUDIER
- 5.1 Sundin-utvalgets rapport om "Praksisstudier i sykepleierutdanningen"
- 5.2 Hedmarksmodellen
- 5.3 Høgskolen i Tromsø i samarbeid med KS-forskning
- 5.4 Levangermodellen, Høgskolen i Nord-Trøndelag
- 5.5 Høgskolen i Østfold
- 5.6 Høgskolen i Bergen
- 5.7 Andre studier
- 5.8 Erfaringer fra andre nordiske land.
- 5.9 Utvalgets vurderinger
6.0 ETTERSPØRSEL AV OG TILBUD PÅ PRAKSISPLASSER I SYKEPLEIERUTDANNINGEN
- 6.1 Historiske utviklingstrekk
- 6.2 Faktorer som påvirker etterspørselen etter praksisplasser
- 6.3 Faktorer som påvirker tilgangen på praksisplasser
- 6.4 Utvalgets vurderinger
- 7.1 Praksisundervisning lagt inn i helseinstitusjonenes budsjettrammer, evt. med tilskudd fra høgskole
- 7.2 Aktivitetsbaserte tilskudd til praksisstedene
- 7.3 Utvalgets vurderinger
8.0 KARTLEGGING AV HØGSKOLENES RESSURSUTNYTTELSE TIL KLINISKE STUDIER
- 8.1 Vurderinger knyttet til ressurser
- 8.2 Spørsmål knyttet til praksisundervisningen
- 8.3 Utvalgets vurderinger
9.0 VEILEDNING OG FORDELING AV VEILEDNINGSANSVAR MELLOM HØGSKOLE OG PRAKSISFELT
- 9.1 Utviklingstrekk i helsesektoren
- 9.2 Undervisningspersonalet i sykepleierutdanningen
- 9.3 Sykepleierlærerens rolle før og nå
- 9.4 Sykepleieres veiledningskompetanse
- 9.5 Erfaringer fra Karolinska sjukhuset i Sverige
- 9.6 Utvalgets vurderinger
10.0 ORGANISERING OG INNHOLD I SAMARBEIDSAVTALER MELLOM HØGSKOLE OG PRAKSISFELT
11.0 OM SKIKKETHETSVURDERING I SYKEPLEIERUTDANNINGEN
- 11.1 Begrepet skikkethet.
- 11.2 Skikkethet og sykepleierkompetanse
- 11.3 Ulike sider ved skikkethet i utdanningssammenheng
- 11. 4 Utvalgets vurderinger
12.0 AUTORISASJON AV SYKEPLEIERE - RESERTIFISERING
- 12.1 Autorisasjon av sykepleiere
- 12.2 Om opprettholdelse av autorisasjon
- 12.3 Erfaringer fra andre land
- 12.4 Administrative ordninger med autorisasjon og fornyelse av denne
- 12.5 Utvalgets vurderinger
13.0 ØKONOMISKE OG ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER
- 13.1 Opprettelse av praksisplassutvalg
- 13.2 Tildeling av funksjonstilskudd på kr 1000 pr sykepleierstudent pr uke i praksisstudier
- 13.3 Tid og kompetanse til veiledning
- 13.4 Utprøving av modeller og prosjekter
- 13.5 Kriterier for egnethet
- 13.6 Vurdering av utdanningens rammer
- 13.7 Vurdering av sykepleierutdanningens økonomi