Mandat - Miljøgiftsutvalget
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Miljøverndepartementet
Artikkel | Sist oppdatert: 24.04.2014
Regjeringen har vedtatt et mål om at utslipp og bruk av stoffer som utgjør en alvorlig trussel mot helse og miljø, kontinuerlig skal reduseres i den hensikt å stanse utslippene innen 2020. I St.meld.nr.14 Sammen for et giftfritt miljø – forutsetninger for en tryggere fremtid (kjemikaliemeldingen) varsles det at regjeringen vil nedsette et utvalg som skal foreslå hvordan utslippene av miljøgifter skal stanses innen 2020.
Utvalget skal ta utgangspunkt i regjeringens målsetting om å stanse utslipp av miljøgifter innen 2020 og myndighetenes arbeid for å nå dette målet. Utvalget skal gi innspill til norske myndigheter om konkrete tiltak som kan iverksettes for å bidra til at målet nås. Tiltakene skal vurderes i forhold til skadevirkningen av utslippene av miljøgifter og i forhold til internasjonale muligheter og begrensninger. Tiltakenes kostnadseffektivitet skal også vurderes. Regjeringens målsetting ligger fast og utvalget skal ikke foreslå endringer i selve målet. Kriterier for prioriterte miljøgifter er slått fast i kjemikaliemeldingen. Utvalget skal også vurdere hvilke faktorer som vil fremstå som hindringer for å nå regjeringens fastsatte mål gitt den kunnskap om miljøgifter og virkemidler som finnes i dag.
Utvalget skal særlig vurdere:
a) Tiltak i lys av internasjonale muligheter og begrensninger
Utvalget skal vurdere tiltak i lys av internasjonale muligheter og begrensninger. Gjennom EØS avtalen og det internasjonale handelsregelverket settes det grenser for nasjonal virkemiddelbruk. Samtidig åpner EØS-deltagelse muligheter for å påvirke det europeiske kjemikalieregelverket. Internasjonalt arbeid gir også muligheter for å få på plass globale avtaler eller strategier om miljøgifter. Utvalget skal ta høyde for internasjonale muligheter og begrensninger ved vurdering av tiltak og synliggjøre hvilke forutsetninger som legges til grunn for de tiltak som foreslås.
b) Tiltak i forhold til utslippskilder
Utvalget skal vurdere tiltak i forhold til alle relevante utslippskilder. Tiltak bør vurderes i en rekke sektorer som på ulik måte er involvert i miljøgiftsproblematikken. Eksempler på berørte sektorer er industri, landbruk, helse, offshore, akvakultur, vann- og avløp og byggenæringen. Tiltak rettet mot forbruksrelaterte utslipp bør også vurderes. Tiltakene som foreslås bør ta utgangspunkt i miljøgiftenes skadevirkninger og ses i sammenheng med teknologiske muligheter, skadevirkningen av alternative stoffer og forebyggende arbeid som sammensetning av produkter og tjenester. Vurderingen av tiltak bør også ta hensyn til i hvor stor grad utslipp av miljøgifter til norsk natur stammer fra langtransportert forurensning. Det skal redegjøres for konsekvenser for næringslivet ved de foreslåtte tiltakene.
c) Tiltak i forhold til økt kunnskap
Utvalget skal vurdere tiltak i lys av kunnskapsmangelen på miljøgiftsfeltet. Det finnes trolig en rekke uidentifiserte miljøgifter, samt miljøgifter der man mangler tilstrekkelig informasjon om skadevirkninger. Utbredelsen i norsk natur er heller ikke alltid kjent. For at 2020 målet skal nås, bør utvalget derfor vurdere tiltak rettet mot forsknings- og overvåkningsaktiviteter.
d) Øvrige spørsmål
Utvalget kan ta opp øvrige spørsmål knyttet til oppfølging av St.meld. 14 Sammen for et giftfritt miljø – forutsetninger for en tryggere fremtid (kjemikaliemeldingen).
I alle ovennevnte punkter skal foreslåtte tiltak vurderes i forhold til kostnadseffektivitet.
Utvalget skal gjennom sitt arbeid ha kontakt med interessenter fra berørte sektorer og organisasjoner, for eksempel gjennom offentlige høringer. Det oppfordres også til at relevante fagmiljøer trekkes aktivt inn i prosessen gjennom deltagelse i utredningsarbeid. Utvalget skal vurdere økonomiske og administrative kostnader og andre vesentlige konsekvenser av tiltakene. Minst et av utvalgets forslag må kunne gjennomføres innenfor gjeldende økonomiske rammer. Utvalget kan legge til grunn for sitt arbeid at nærmere virkemiddelvurdering vil utføres av myndighetene etter at oppdraget er avsluttet. Utvalgets arbeid skal munne ut i en NOU. Fristen for arbeidet settes til medio juni 2010.