Solvit hjalp Norwegian ut av regelverkfloken
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Europaportalen
Nyhet | Dato: 07.02.2011 | Sist oppdatert: 28.06.2012
Flyselskapet ble nektet å opprette rute fra Oslo til Linate ved Milano i Italia. Så kom Solvit til unnsetning og bidro til en løsning. - Dette vil jeg anbefale til andre, sier Richard A. Deryckere i Norwegian.
Begrunnelsen fra italienske myndigheter for å nekte Norwegian å fly ruten fra Oslo, var at det bare kan flys til Linate fra EU-hovedsteder. Oslo ble av de italienske luftfartsmyndighetene ansett å ligge utenfor EU. Norwegian mente avslaget kunne stride mot EØS-avtalen.
Koordineringssjef Richard A. Deryckere i Norwegian prøvde først å løse saken på egen hånd, uten hell. Underveis i prosessen ble han ble tipset om Solvit av Samferdselsdepartementet, sendte inn en søknad og overlot saken til Solvit, som jobber med enkel løsning av tvister der EU- og EØS-lovgivning ikke blir anvendt riktig.
Etter Solvits inngripen erkjente italienske myndigheter at avslaget var EØS-stridig og tillot Norwegian å søke om landingstillatelse for flyvninger fra Oslo, på samme vilkår som fra EU-hovedsteder.
Søker forlik, ikke rettssak
Solvit er et nettverk med kontorer som eksisterer i hvert EU- og EØS-land. Når en sak blir rapportert inn, kontakter det lokale Solvit-kontoret, i dette tilfellet i Oslo, sitt søsterkontor i utlandet. Derfra blir det jobbet opp mot de lokale myndighetene for å argumentere for hva som eventuelt er i strid med gjeldene rettigheter og regler.
- Etter at Solvit overtok saken tok vi tålmodigheten til hjelp, men ble underveis oppdatert og informert om hvordan det stod til med saken. Jeg visste ikke at dette systemet eksisterte før jeg ble tipset om det, men vil helt klart benytte det igjen, forteller Deryckere.
Om lag 12 måneder etter at problemene oppsto, fikk Deryckere en telefon fra italienske myndigheter om at saken var løst og at Norwegian kunne søke om tillatelse til å lande på flyplassen. Målet er at alle saker skal løses innen ti uker.
- Meningen med Solvit er at dette skal være langt enklere, raskere og billigere enn en rettsprosess, sier Margrethe Asserson i Solvit Norge.
Gratis hjelp, lønnsomt for Kommisjonen
Å få hjelp av Solvit er gratis, og både privatpersoner og foretak kan melde sakene sine til Solvit.
- Halvparten av våre klienter er privatpersoner og halvparten er foretak, forteller Asserson.
Ifølge årsrapporten for Solvit Norge 2008 har EU-kommisjonen beregnet innsparingene ved bruk av Solvit framfor tradisjonelle tvisteløsningsmekanismer til å utgjøre 32,6 millioner euro for 2008. Asserson forteller videre at saker som Solvit tar opp kan være til hjelp for myndighetene, da de blir tipset om regler som blir tolket feil.
- I fjor behandlet Solvit Norge omtrent fem saker mot Norge, og omtrent ti saker fra Norge, sier Asserson.
Hvis saken ikke løses er det ikke mer Solvit kan gjøre. Da er alternativet å ta den videre til det normale rettssystemet i det aktuelle landet, eller klage til Europakommisjonen for klager mot EU eller til ESA for klager mot Norge.