Høringsbrev
Høringsbrev | | Nærings- og fiskeridepartementet
Fornyings- og administrasjonsdepartementet sender med dette på høring et utkast til forskrift om unntak fra konkurranselovens forbud konkurranseregulerende samarbeid etter § 10, jf. § 3 andre ledd. Det foreslåtte unntaket gjelder samarbeid om drift av kommersielle fylkeskryssende bussruter, der samarbeidet er etablert før markedet ble deregulert i 2003. Unntaket vil innebære at busselskaper som samarbeider om ekspressbussruter kan fortsette med dette.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet sender med dette på høring et utkast til forskrift om unntak fra konkurranselovens forbud konkurranseregulerende samarbeid etter § 10, jf. § 3 andre ledd. Det foreslåtte unntaket gjelder samarbeid om drift av kommersielle fylkeskryssende bussruter, der samarbeidet er etablert før markedet ble deregulert i 2003. Unntaket vil innebære at busselskaper som samarbeider om ekspressbussruter kan fortsette med dette.
Ekspressbussmarkedet har vokst fram de siste 20 årene i takt med at myndighetene gradvis har liberalisert konsesjonspolitikken. I dag kan selskaper fritt etablere kommersielle fylkeskryssende ekspressbussruter. Tidligere ble det praktisert en streng behovsprøving av løyve for drift. Dette medførte at busselskapene måtte koble løyver og dermed samarbeide for å kunne tilby et sammenhengende ekspressbusstilbud. Etter dereguleringen gjelder forbudene i konkurranseloven også for dette markedet. Forbudet setter begrensninger for hvor nært selskapene kan samarbeide.
Konkurransetilsynet har ved kontroll funnet at Tide Reiser og Veolia Transport sitt samarbeid om Kystbussen er i strid med forbudet i konkurranseloven mot konkurransebegrensende samarbeid. Tilsynets vedtak om påbud om opphør av samarbeidet om Kystbussen var den første inngrepssaken i ekspressbussmarkedet etter konkurranseloven § 12, jf. § 10.
FAD ble under behandlingen av denne saken gjort kjent med at det finnes en rekke tilsvarende samarbeid og ønsket å utrede om det var viktige samfunnshensyn, f. eks om transport- eller miljøpolitiske hensyn tilsier at denne type samarbeid burde unntas fra forbudet i konkurranseloven § 10. På denne bakgrunn mener FAD at det bør vurderes om det er nødvendig å gi et unntak fra konkurranseloven § 10 for eksisterende driftssamarbeid for å sikre en kontinuerlig drift og unngå en risiko for forstyrrelser i ekspressbusstilbudet.
Den nærmere utformingen framgår av vedlagte høringsnotat med forslag til forskrift. Høringsfristen settes til 1. oktober 2008.
Med hilsen
Steinar Undrum (e.f.) avdelingsdirektør |
Peder Østbye seniorrådgiver |
Vedlegg: