Historisk arkiv

Lærer om norsk kollektivtrafikk

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Europaportalen

Seks europeiske storbyregioner er denne uken på besøk i Norge for lære om kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. – Effektiv og miljøvennlig organisering av transport er en forutsetning for vekst, sier spesialrådgiver Peter Austin i Oslo kommune.

Prosjektet er en del av EUs Interreg-program og innebærer en serie på sju møter i hver av deltakerbyregionene Gøteborg, Berlin, Budapest, Ljubljana, Roma, Wien og Oslo. Interreg er EUs program for å fremme sosial og økonomisk integrasjon over landegrensene gjennom regionalt samarbeid. Akkurat dette prosjektet er en del av Interreg IVC-programmet CATCH-MR og har fokus på samarbeidsbaserte tilnærminger til transportutfordringer i metropolregioner.

Henter inspirasjon i Oslo og Akershus
Møtet i Oslo, som er det fjerde i rekken, skal i stor grad handle om prioriterings- og finansieringsspørsmål knyttet til kollektivtrafikk.

- En av grunnene til at Oslo og Akershus var ønsket som partner i dette prosjektet, var fordi vi har bomringsystemet. Ingen andre byer har det på denne måten, og de andre europeiske storbyregionene kommer hit for å bli inspirert og for å lære mer om hvordan dette foregår, forteller Peter Austin, prosjektansvarlig i Oslo kommune.

På møtet i Oslo denne uken legges det spesielt vekt på muligheten for å øke bruk av kollektivtransport.

- De andre regionene ønsker å se hvilke muligheter som er for å innføre samme system ellers i Europa. Budapest er for eksempel svært nær å innføre et lignende system hvor EU har delfinansiert en omfattende t-baneutbygging, forteller Austin,

I tillegg har og skal regionene diskutere områder rundt transportknutepunkter, transportinfrastruktur, arealplaner og lavutslippssystemer.

EU-finansiert erfaring
EUs Interreg IVC-program finansierer prosjektet, som har som hovedmålsetting å øke velferdsnivået og regionenes konkurranseevne, ved å finne mer miljøvennlige utbyggingsmønstre og prinsipper for transportutviklingen.

Tilbake får de deltakende regionene mulighet til å høste viktige erfaringer og utveksle informasjon om fremtidig effektiv organisering av transportpolitikken. Når alle åtte møtene er gjennomført, skal deltakerregionene forfatte en fellesrapport.

- Vi vil ende opp med en samlet rapport med anbefalinger både for europeiske storbyregioner generelt og for den enkelte deltaker spesielt. Dessuten vil verkstedene i de sju deltakerregionene danne et godt grunnlag for videre dialog med beslutningsorganene i EU, sier Austin, som konstaterer at EUs samhøringshetspolitikk kan gå i retning av en økt interesse for storbyregionene.

Økonomisk vekst
Prosjektet er en del av EUs økte satsning rundt metropolregionene som pådrivere for økonomisk vekst.

- En effektiv og miljøvennlig organisering av transport er en forutsetning for vekst, og metropolregionene har store utfordringer når det gjelder infrastruktur og tjenestene som tilbys. Derfor er et slikt erfaringsutvekslingsprosjekt svært verdifullt, fastslår Austin.