Finansieringsforslag for klimatiltak
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Europaportalen
Nyhet | Dato: 01.10.2009 | Sist oppdatert: 28.06.2012
De internasjonale klimaforhandlingene i København er kun et par måneder unna. Nylig presenterte Kommisjonens sitt finansieringsforslag. EU-delegasjonens miljøråd Henrik Eriksen forklarer.
Kommisjonen slapp nettopp sitt finansieringsforslag for klimatiltak i utviklingsland. Forslaget har fått en blandet mottakelse.
- EU er nå opptatt av å kommunisere at de andre landene må heve budene sine. Hensikten er å bidra til at det blir vedtatt en ambisiøs klimaavtale i København, forteller miljøråd ved EU-delegasjonen i Brussel, Henrik Eriksen.
EUs bidrag 10-30 prosent
I Kommisjonens forslag ligger det til grunn et anslag om at utviklingslandene vil ha behov for drøyt 100 milliarder euro i kostnader for å redusere sine utslipp og tilpasse seg effektene av klimaendringer.
- Av disse 100 milliardene regner Kommisjonen med at behovet for internasjonal offentlig støtte ligger på omkring 22-50 milliarder euro årlig. Kommisjonen mener at de internasjonale bidragene bør avgjøres ut fra betalingsevne og ansvar for utslipp og inkludere de mest utviklede utviklingslandene. EUs bidrag anslås å være mellom 10 – 30 prosent, avhengig av hvilken vekt de to kriteriene gis, forteller Eriksen.
Det er Rådet av finansministere (ECOFIN) som videre behandler forslaget fram mot et endelig vedtak av posisjoner på EUs toppmøte 29.-30. oktober.
Det norske finansieringsforslaget
Norge har fremmet et eget finansieringsforslag i de internasjonale forhandlingene, som innebærer internasjonal auksjonering av utslippskvoter (AAUs), som en ny og innovativ finansieringskilde.
Forslaget peker på at dette vil kunne gi en ny og pålitelig kilde for finansiering av blant annet tilpasninger til klimaendringer, kapasitetsbygging og tiltak for å redusere utslipp fra avskoging og skogforringelse.
- Inntektene av auksjoneringen kan videre tenkes å brukes til å finansiere såkalte "Nationally Appropriate Mitigation Actions" (NAMAs) i utviklingsland, altså tiltak som reduserer veksten i deres klimagassutslipp, forteller miljøråd Eriksen.
Det norske finansieringsforslaget er ikke direkte nevnt i Kommisjonens forslag, men en lignende tilnærming skisseres som en mulighet for skipsfart og flytrafikk.