15 millioner til programmering i skolen
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Kunnskapsdepartementet
Pressemelding | Nr: 198 - 18 | Dato: 12.11.2018
45 kommuner, 5 fylkeskommuner og 4 friskoler får støtte til programmeringsutstyr som kan brukes i undervisningen. – Vi trenger flere lærere som vil lære seg programmering, og lærere som allerede har lært seg programmering må ha utstyr til å kunne undervise elevene også. Nå får vi til et løft for programmering i skolen, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
Tilskuddet skal brukes til å kjøpe utstyr slik at lærere kan bruke programmeringskompetansen sin i klasserommet.
Midlene kommer fra den 5-årige satsingen Den teknologiske skolesekken, som har som mål at elevene skal få kunnskap om og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkning, programmering – og tilgang til gode digitale læremidler.
De som ikke får støtte i år, kan søke om tilskudd de fire neste årene.
– Det er et godt tegn at mange har begynt å forberede seg på de nye læreplanene som trer i kraft i 2020. Antallet søknader tyder på at mange skoleeiere har fått med seg at programmering skal inn i fagene, sier Sanner.
Den teknologiske skolesekken skal også bidra til at elever og lærere får tilgang til et mangfold av innovative digitale læremidler av høy kvalitet, gjennom blant annet tilskudd til utvikling og innkjøp av digitale læremidler.
Viktig for fremtiden
Når læreplanene skal fornyes blir det også behov for å fornye læremidlene.
– Dagens barn og unge skal ikke bare bli i stand til å bruke digitale verktøy og henge med på utviklingen. De skal bli i stand til å lede utviklingen videre. Men da er det også viktig at det utvikles smarte, innovative digitale læremidler til fagfornyelsen, sier Sanner.
Fakta om Den teknologiske skolesekken
Lenke til temasider på udir.no
Regjeringen har bevilget til sammen 450 millioner kroner til den 5-årige satsingen, som har 8 ulike tiltak:
- Tilskudd til vitensentrene for å styrke deres arbeid med programmering:
- Tilskuddet skal styrke vitensentrenes arbeid med programmering i grunnopplæringen, og føre til at vitensentrenes geografiske nedslagsfelt økes, slik at elever i en større del av landet får nytte av vitensentrene. Målsettingen med tilskuddet er at elever og lærere skal få økt kompetanse i programmering.
- Tilskudd til skoleeiere for utstyr til programmering:
- Tilskuddet skal benyttes til utstyr for programmering til bruk i klasserommet, og skal bidra til å styrke lærernes mulighet til å ta i bruk sin programmeringskompetanse.
- Tilskudd til utvikling av digitale læremidler til fagfornyelsen i 2018:
- Tilskuddet skal bidra til et mangfold av innovative digitale læremidler av høy kvalitet som støtter opp under tilpasset opplæring, samt et bredere tilfang av digitale læremidler på nynorsk og samisk.
- Tilskudd til innkjøp av digitale læremidler fra 2019 til og med 2022
- Målet med tilskuddsordningen er å gi elever og lærere bedre tilgang til et mangfold av digitale læremidler av høy kvalitet. Gjennom tilskuddsordningen skal skoleeierne (tilskuddsmottakerne) få refundert en andel av sine utgifter til digitale læremidler.
- Innføring av Feide 2.0 (Dataporten) i grunnopplæringen
- Videreutvikling av nasjonale fellesløsningen for identitetsforvaltning i utdanningssektoren – FEIDE.
- Etablering av en nettløsning for å synliggjøre digitale læremidler
- Kvalitet i læremidler.
- Direktoratet skal vurdere og etablere tiltak for utvikling av kvalitativt gode læremidler, blant annet vurdere behov for kvalitetskriterier i flere fag.
Fylke |
Skoleeier |
Innvilget beløp |
Akershus |
Asker kommune |
249 239 |
Akershus |
Bærum kommune |
2 043 960 |
Akershus |
Nes kommune i Akershus |
190 000 |
Akershus |
Rælingen kommune |
81 550 |
Akershus |
Skedsmo kommune |
125 000 |
Akershus |
Ås kommune |
50 300 |
Aust-Agder |
Arendal kommune |
276 750 |
Buskerud |
Flesberg kommune |
120 000 |
Buskerud |
Nedre Eiker kommune |
141 000 |
Buskerud |
Nes kommune i Buskerud |
65 000 |
Buskerud |
Nore og Uvdal kommune |
82 000 |
Buskerud |
Rollag kommune |
140 000 |
Hedmark |
Ringsaker kommune |
484 060 |
Hedmark |
Tynset kommune |
57 000 |
Hordaland |
Etne kommune |
73 890 |
Møre og Romsdal |
Averøy kommune |
66 500 |
Møre og Romsdal |
Giske kommune |
205 582 |
Møre og Romsdal |
Haram kommune |
919 216 |
Møre og Romsdal |
Ulstein kommune |
483 563 |
Møre og Romsdal |
Ørsta kommune |
178 280 |
Nordland |
Brønnøy kommune |
200 000 |
Nordland |
Sømna Kommune |
46 750 |
Rogaland |
Gjesdal kommune |
50 000 |
Rogaland |
Hå kommune |
193 171 |
Rogaland |
Karmøy kommune |
700 000 |
Rogaland |
Klepp kommune |
147 110 |
Rogaland |
Sandnes kommune |
303 000 |
Rogaland |
Sola kommune |
118 000 |
Rogaland |
Time kommune |
563 650 |
Rogaland |
Tysvær kommune |
200 000 |
Sogn og Fjordane |
Flora kommune |
270 000 |
Sogn og Fjordane |
Hyllestad kommune |
41 873 |
Sogn og Fjordane |
Leikanger kommune |
74 000 |
Telemark |
Skien kommune |
54 432 |
Troms |
Målselv kommune (vertskap 5-kommunesamarbeid) |
346 176 |
Troms |
Skjervøy Kommune |
116 315 |
Trøndelag |
Skaun Kommune |
140 691 |
Trøndelag |
Meråker kommune |
90 000 |
Trøndelag |
Ørland kommune |
250 000 |
Vest-Agder |
Kvinesdal kommune |
98 000 |
Vestfold |
Larvik kommune |
282 136 |
Vestfold |
Tønsberg kommune |
394 500 |
Østfold |
Halden kommune |
792 638 |
Østfold |
Moss kommune |
110 000 |
Østfold |
Trøgstad kommune |
58 399 |
|
Fylkeskommuner |
|
Hordaland fylkeskommune |
410 750 |
|
Møre og Romsdal fylkeskommune |
453 354 |
|
Rogaland fylkeskommune |
1 225 000 |
|
Trøndelag fylkeskommune |
478 755 |
|
Vestfold fylkeskommune - Sandefjord videregående skole |
500 136 |
|
|
Friskoler |
|
Hordaland |
Danielsen barne - og ungdomsskule Sotra |
120 000 |
Oslo |
Grunnskolen Oslo Kristne Senter |
55 000 |
Oslo |
Humanistskolen |
43 000 |
Hordaland |
St. Paul gymnas |
39 364 |
|
Sum totalt (inkludert kommuner) |
14 999 090 |