Statsbudsjettet 2025

959 millionar kroner meir i frie inntekter til Telemark neste år

Regjeringa styrkjer kommunesektoren sine frie inntekter med 6,8 milliardar kroner i 2025. Det er noko høgare enn det som vart varsla i kommuneproposisjonen.

Veksten er fordelt med 5,15 milliardar kroner til kommunane og 1,65 milliardar kroner til fylkeskommunane.

− Den økonomiske situasjonen er krevjande i mange kommunar no. Det tek vi på alvor. Som varsla i kommuneproposisjonen, får kommunane et løft i dei frie inntektene. Samstundes tek regjeringa på alvor utviklinga i kommuneøkonomien i 2024 og vil komme tilbake til dette i forbindelse med nysalderinga, seier kommunal- og distriktsminister Erling Sande.

Til saman får kommunesektoren eit berekna handlingsrom utover meirkostnader til demografi og pensjon på 3,6 milliardar kroner, noko som er 1,1 milliardar kroner høgare enn lagt til grunn i kommuneproposisjonen.

Anslaget for meirkostnader til pensjon inneheld ikkje effekten av ny offentleg AFP som blir innført frå 1. januar 2025. Departementet har i rundskriv om berekningsføresetnader for pen­sjonskostnadene for rekneskapsåret 2025 av 10. september 2024 fastsett at ny offentleg AFP inntil vidare ikkje skal inkluderast i kommunesektoren sine pensjonskostnader for 2025.

Regjeringa vil i revidert nasjonalbudsjett for 2025 kome tilbake med oppdatert anslag for meirkostnadene til pensjon inkludert effekten av ny offentleg AFP, og sikre at kommunesektoren kan innarbeide ny offentleg AFP i sine pensjonskostnader i 2025.

Fordeling av frie inntekter

Tabellen nedanfor viser fordelinga av dei frie inntektene for Telemark og den nominelle veksten frå 2024 til 2025. Veksten er rekna frå eit oppdatert anslag på dei frie inntektene i 2024. 

For å gjere inntektsnivået i 2024 samanliknbart med inntektsnivået i 2025, er det korrigert for oppgåveendringar, regelendringar og endringar i finansieringa av oppgåvene til kommunesektoren. 

Variasjonen i veksten mellom kommunar og mellom fylkeskommunar kan i all hovudsak forklarast med utvikling og endring i befolkninga og endringar i skjønstilskotet og dei regionalpolitiske tilskota. For små kommunar kan mindre endringar gje store utslag i anslaget på vekst målt i prosent. 

Veksten til kommunane må òg sjåast i samanheng med endringane i inntektssystemet som vart varsla i kommuneproposisjonen, med mellom anna ein oppdatert kostnadsnøkkel og endringar i dei regionalpolitiske tilskota. I anslaget på inntektsnivået i 2025 er det teke omsyn til endringane i skatteelementa i inntektssystemet som trer i kraft neste år.

Tabell – Anslag på frie inntekter i 2025 og nominell vekst frå 2024 til 2025

 

Anslag på
frie
inntekter
2025

Vekst frå anslag
på rekneskap 2024 - 2025

Kommune

 

Nominelle
kroner

Prosent

 

(1000 kr)

(1000 kr)

 

 

1

2

3

       

4001 Porsgrunn

2 651 131

144 238

5,8

4003 Skien

4 112 896

248 398

6,4

4005 Notodden

1 012 845

52 226

5,4

4010 Siljan

200 370

20 035

11,1

4012 Bamble

1 077 661

69 593

6,9

4014 Kragerø

793 109

40 702

5,4

4016 Drangedal

351 581

22 774

6,9

4018 Nome

514 148

29 019

6,0

4020 Midt-Telemark

842 148

53 770

6,8

4022 Seljord

259 855

19 358

8,0

4024 Hjartdal

151 603

9 411

6,6

4026 Tinn

461 135

21 953

5,0

4028 Kviteseid

220 835

14 939

7,3

4030 Nissedal

149 017

10 684

7,7

4032 Fyresdal

126 192

4 676

3,8

4034 Tokke

198 246

9 043

4,8

4036 Vinje

344 280

24 054

7,5

Til fordeling gjennom året

7 925

825

 

Telemark

13 474 978

795 700

6,3

 

 

 

 

Telemark fylkeskommune

2 976 866

163 771

5,8

Første kolonne:
Viser overslag på kor mykje kvar kommune og fylkeskommune får i frie inntekter i 2025, målt i 1 000 kroner.

Andre kolonne:
Viser overslag på vekst frå anslag på rekneskap for 2024 til anslag for 2025 i statsbudsjettet, målt i nominelle kroner. Veksten er korrigert for endringar i oppgåvene til kommunane.

Tredje kolonne:
Viser den nominelle oppgåvekorrigerte veksten målt i prosent.