Bedre karakterer, mindre fravær og flere elever fullfører videregående
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Kunnskapsdepartementet
Pressemelding | Nr: 183 - 15.10.18 | Dato: 15.10.2018
Elevene i videregående opplæring er mer på skolen, får bedre karakterer og færre faller fra. – Dette er gode tall som viser at det går bedre i norsk skole, men vi har ambisjoner om å få enda flere til å fullføre. Derfor fornyer vi skolens innhold, innfører ny struktur på yrkesfag og satser på flere og bedre lærere, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
Fraværet i videregående skole holder seg lavt og dagsfraværet ligger fortsatt rundt 40 prosent lavere enn før fraværsgrensen ble innført, det viser tall fra Udir. Samtidig øker karaktersnittet for fellesfagene og i realfagene for femte år på rad.
– Regjeringen har som mål at ni av ti elever som begynner på videregående skal fullføre og bestå innen 2030. Disse tallene viser at vi er på rett vei og bekrefter at innføringen av nye fraværsregler var riktig, sier Sanner.
Også eksamenskarakterene går opp i flere av fellesfagene sammenlignet med i fjor. Den største økningen var snittkarakteren i praktisk matematikk på Vg1 for studieforberedende utdanningsprogram som gikk opp fra 2,4 til 3,0.
Færre elever slutter i løpet av året
De siste seks årene har andelen elever som slutter i løpet av skoleåret sunket fra 4,2 prosent til 3,8. Det tilsvarer en nedgang på rundt 900 elever.
Nedgangen har vært like stor for studieforberedende og yrkesfag i denne perioden. På studieforberedende utdanningsprogrammer var det 2,3 prosent av elevene som sluttet i løpet av året i 2017-18. På yrkesfag var den samme andelen 6,3 prosent.
– Frafall i skolen er en av våre største utfordringer. Hvis flere fullfører videregående skole, vil færre havne utenfor arbeidslivet. Men for å få ned frafallet må vi begynne med tidlig innsats allerede i 1. klasse. Alle skal lære å lese, skrive og regne skikkelig. At flere fullfører er gode nyheter både for den enkelte elev og for Norge, men vi kan ikke la dette bli en hvilepute, sier Sanner.
Jentene får høyere karakterer enn guttene
Jentene får i snitt høyere karakter enn guttene til standpunkt, skriftlig og muntlig eksamen i de fleste av fellesfagene. Forskjellen mellom gutter og jenter er minst i kroppsøving, engelsk og matematikk, og størst i norsk og fremmedspråk. I fellesfagene er det kun i kroppsøving og praktisk matematikk for påbygging til generell studiekompetanse at guttene i snitt får høyere standpunktkarakter enn jentene.
Også i realfagene får jentene høyere karakterer enn guttene i de fleste av fagene. Det skiller minst mellom jenter og gutter i kjemi, fysikk og informasjonsteknologi.
Se statistikk her: