DAT og Widerøe tildeles kontrakter for drift av flyruter i Nord-Norge
Pressemelding | Nr: 19/2022 | Dato: 08.02.2022 | Samferdselsdepartementet
Med unntak av ruten Lakselv-Tromsø vinner Widerøe's Flyveselskap AS alle flyrutene i konkurransen for Nord-Norge fra 1. april 2022. Lakselv-Tromsø skal flys av DAT A/S og UAB DAT LT (DAT).
– Nord–Norge er på grunn av lange avstander en landsdel som er spesielt avhengig av luftfart. Til tross for at vi har hatt kort tid til å planlegge konkurransen og at pandemien skaper usikre tider, er vi glade for å få på plass nye avtaler for de neste to årene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Samferdselsdepartementet lyste 30. september 2021 ut ny konkurranse om regionale ruteflyginger i Nord-Norge. Flyselskap i alle EU/EØS-land ble invitert til å levere tilbud på drift av til sammen 14 ruteområder for perioden 1. april 2022 – 31. mars 2024. De aktuelle flyruteområdene er:
Ruteområde |
Rute(r) |
1 |
Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta. |
2 |
Hasvik–Tromsø v.v. Hasvik–Hammerfest v.v. Sørkjosen–Tromsø v.v. |
3 |
Lakselv–Tromsø v.v. |
4 |
Andøya–Bodø v.v. Andøya–Tromsø v.v. |
5
|
Harstad/Narvik–Tromsø v.v. Harstad/Narvik–Bodø v.v. |
6 |
Stokmarknes–Bodø v.v. Stokmarknes–Tromsø v.v. |
7 |
Svolvær–Bodø v.v. |
8 |
Leknes–Bodø v.v. |
9 |
Røst–Bodø v.v. |
10 |
Brønnøysund–Bodø v.v. Brønnøysund–Trondheim v.v. |
11 |
Sandnessjøen–Bodø v.v. Sandnessjøen–Trondheim v.v. |
12 |
Mo i Rana–Bodø v.v. Mo i Rana–Trondheim v.v. |
13 |
Mosjøen–Bodø v.v. Mosjøen–Trondheim v.v. |
14 |
Namsos–Trondheim v.v. Rørvik–Trondheim v.v. |
En eller to tilbydere på rutene
Samferdselsdepartementet har mottatt to tilbud i konkurransen; fra DAT og Widerøe. Widerøe var eneste tilbyder på ruteområdene 1-2 og 6–14 og selskapet er derfor innstilt som operatør på disse ruteområdene.
DAT og Widerøe la begge inn tilbud på ruteområdene 3-5. For ruteområde 3 er det DAT som har inngitt tilbudet med det laveste kravet til kompensasjon fra staten, mens for ruteområdene 4 og 5 er det Widerøes tilbud som har det laveste kompensasjonskravet. Samferdselsdepartementet innstiller derfor DAT som operatør av ruteområde 3 (Lakselv–Tromsø), og Widerøe som operatør av ruteområdene 4 og 5 (Harstad/Narvik–Bodø/Tromsø og Andøya–Bodø/Tromsø).
Samferdselsdepartementet har vurdert de innkomne tilbudene og gjennomført forhandlinger. I tillegg har tilbudene blitt forelagt Luftfartstilsynet for vurdering av tilbydernes økonomi samt tekniske og operative forhold, og Avinor for en avklaring av eventuelle problemstillinger på lufthavnsiden.