DAT og Widerøe tildeles kontrakter for drift av flyruter i Nord-Norge

Dette innholdet er mer enn 3 år gammelt.

Med unntak av ruten Lakselv-Tromsø vinner Widerøe's Flyveselskap AS alle flyrutene i konkurransen for Nord-Norge fra 1. april 2022. Lakselv-Tromsø skal flys av DAT A/S og UAB DAT LT (DAT).

– Nord–Norge er på grunn av lange avstander en landsdel som er spesielt avhengig av luftfart. Til tross for at vi har hatt kort tid til å planlegge konkurransen og at pandemien skaper usikre tider, er vi glade for å få på plass nye avtaler for de neste to årene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsdepartementet lyste 30. september 2021 ut ny konkurranse om regionale ruteflyginger i Nord-Norge. Flyselskap i alle EU/EØS-land ble invitert til å levere tilbud på drift av til sammen 14 ruteområder for perioden 1. april 2022 – 31. mars 2024. De aktuelle flyruteområdene er:

 

Ruteområde

Rute(r)

1

Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta.

2

Hasvik­­­–Tromsø v.v.

Hasvik–Hammerfest v.v.

Sørkjosen–Tromsø v.v.

3

Lakselv–Tromsø v.v.

4

Andøya–Bodø v.v.

Andøya–Tromsø v.v.

5

 

Harstad/Narvik–Tromsø v.v.

Harstad/Narvik–Bodø v.v.

6

Stokmarknes–Bodø v.v.

Stokmarknes–Tromsø v.v.

7

Svolvær–Bodø v.v.

8

Leknes–Bodø v.v.

9

Røst–Bodø v.v.

10

Brønnøysund–Bodø v.v.

Brønnøysund–Trondheim v.v.

11

Sandnessjøen–Bodø v.v.

Sandnessjøen–Trondheim v.v.

12

Mo i Rana–Bodø v.v.

Mo i Rana–Trondheim v.v.

13

Mosjøen–Bodø v.v.

Mosjøen–Trondheim v.v.

14

Namsos–Trondheim v.v.

Rørvik–Trondheim v.v.

 

En eller to tilbydere på rutene

Samferdselsdepartementet har mottatt to tilbud i konkurransen; fra DAT og Widerøe. Widerøe var eneste tilbyder på ruteområdene 1-2 og 6–14 og selskapet er derfor innstilt som operatør på disse ruteområdene.

DAT og Widerøe la begge inn tilbud på ruteområdene 3-5. For ruteområde 3 er det DAT som har inngitt tilbudet med det laveste kravet til kompensasjon fra staten, mens for ruteområdene 4 og 5 er det Widerøes tilbud som har det laveste kompensasjonskravet. Samferdselsdepartementet innstiller derfor DAT som operatør av ruteområde 3 (Lakselv–Tromsø), og Widerøe som operatør av ruteområdene 4 og 5 (Harstad/Narvik–Bodø/Tromsø og Andøya–Bodø/Tromsø).

 

Samferdselsdepartementet har vurdert de innkomne tilbudene og gjennomført forhandlinger. I tillegg har tilbudene blitt forelagt Luftfartstilsynet for vurdering av tilbydernes økonomi samt tekniske og operative forhold, og Avinor for en avklaring av eventuelle problemstillinger på lufthavnsiden.

 

Tilbakemeldingsskjema

Fant du det du lette etter?

Tusen takk for ditt svar!

Det er ikke deg, det er oss.

Det oppsto en uventet feil med serveren. Prøv igjen senere.