E39 Smiene–Harestad skal bygges samlet

– Før Rogfast kan åpne, må byggingen av E39 Smiene–Harestad være kommet så langt at de to prosjektene kan testes sammen og Rogfast-tunnelen kobles til veinettet når den er ferdig. Samferdselsdepartementet vil at Statens vegvesen skal planlegge E39 Smiene-Harestad videre med utgangspunkt i at prosjektet skal bygges samlet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsministeren, statssekretær, representant for Statens vegvesen og ordfører i Randaberg i verneutstyr ved E39.
Fra venstre: Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen, Jarle Bø, ordfører i Randaberg kommune, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og statssekretær Tom Kalsås. Foto: Tor Livius Midtbø/Samferdselsdepartementet

– Dette er et viktig prosjekt for regionen og har vært etterspurt av næringslivet lenge. Det er viktig at vi får full utnyttelse av Rogfast fra start, av og nå legger vi opp til det. Denne regjeringen leverer for Rogaland, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

– Det er viktig at de store veiprosjektene bygges samlet slik at folk og næringsliv får nytte av de fra første dag. Dette er et svært viktig og gledelig vedtak for Rogaland, sier landbruks- og matminister Geir Pollestad.

I tildelingsbrevet til Statens vegvesen for 2025 ber Samferdselsdepartementet etaten legge til grunn en fremdrift for E39 Smiene-Harestad som sikrer at Rogfast kan åpne som planlagt. Dette innebærer også at Statens vegvesen skal legge til grunn at E39 Smiene-Harestad skal bygges samlet når de planlegger prosjektet videre.

– Det er spesielt den delen av E39 Smiene-Harestad som utgjør Harestadkrysset som må bygges for at Rogfast kan åpne. Etappevis utbygging av prosjektet har derfor vært oppe til diskusjon, men utbygging i flere etapper er en løsning vi ikke finner hensiktsmessig. Statens vegvesen skal derfor legge til grunn at E39 Smiene–Harestad skal bygges samlet når de fortsetter planleggingen av prosjektet, sier Nygård.

Prosjektet E39 Smiene–Harestad skal binde Rogfast og E39 Eiganestunnelen sammen fra Randaberg til Stavanger. Strekningen planlegges med fire felt, med midtrekkverk mellom kjøreretningene.