Ekspertgruppens forslag til et bedre NAV
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Arbeids- og sosialdepartementet
Pressemelding | Nr: 3 | Dato: 09.04.2015
NAV-kontorene må ha tettere kontakt med arbeidsgivere og få større frihet til å tilpasse tjenestene til brukernes behov. Det må samtidig bli mindre byråkrati for at flere skal hjelpes fra trygd til arbeid.
Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng og arbeids- og sosialminister Robert Eriksson. Klikk her for høyoppløselige bilder. Foto: Øyvinn Myge/ASD
Det mener ekspertgruppen som i sin sluttrapport kommer med en rekke forslag for et bedre NAV.
I Sundvollen-erklæringen varslet Regjeringen full gjennomgang av NAV. Som et ledd i dette arbeidet satte arbeids- og sosialminister Robert Eriksson ned et ekspertutvalg ledet av Sigrun Vågeng.
Utvalget konkluderer med at NAV-kontoret i for stor grad har blitt en byråkratisk organisasjon som ikke får anledning til å møte brukeren med en helhetlig tilnærming. Oppfølging og kontakt med arbeidsgiver og arbeidsmarkedet må bli bedre. Ekspertgruppen mener derfor det er nødvendig at NAV-kontoret får større frihet til å yte flere tjenester selv. Det betyr mindre detaljert styring fra sentrale myndigheter og større handlingsrom på lokalt nivå.
Forslag fra utvalget
I sin sluttrapport foreslår utvalget blant annet:
- Færre NAV-kontor med større kompetansemiljøer.
- Arbeidslivssenteret må overføres til NAV-kontoret for å styrke NAVs samlede markedsarbeid ut mot arbeidsgivere og sikre bedre koordinerte og mer helhetlige tjenester til arbeidsgiver.
- NAV bør få i oppdrag å sikre en nasjonal base med tilgjengelige data for stillingsmarkedet. Grunndataene skal, som andre statlige grunnlagsdata, være tilgjengelig for offentlige og private foretak. NAV skal ikke konkurrere med private tjenestetilbydere i utvikling av arbeidsmarkedstjenester på nett.
- NAV må komme i tettere kontakt med arbeidsmarkedet og bør selv gjennomføre en vesentlig del av tiltakene som innebærer oppfølging av brukere/arbeidsgivere i ordinært arbeidsliv. NAV bør fortsatt kjøpe tiltak som krever spesiell fagkompetanse eller tilrettelagte produksjonsmiljøer.
- Klarere kompetansekrav til NAV-veiledere som skal løse krevende oppgaver i NAV-kontoret.
- Både styring og rapportering må i større grad legge vekt på resultater for brukerne og mindre på telling av gjennomførte aktiviteter.
- Mindre detaljert styring fra sentralt hold og mer myndighet lokalt må følges opp med et lederprogram for ledere i NAV-kontoret.
Lettere hverdag for brukerne
Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson mener utvalget lanserer mange gode forslag.
– Det er presentert flere forslag som vil gjøre hverdagen lettere for brukerne. Jeg er opptatt av at vi setter brukerne foran systemet, og er positiv til mer myndige NAV-kontor som står friere til å ta avgjørelser lokalt. Forslaget om færre og mer solide NAV-kontor med større kompetansemiljøer er en spennende tanke, sier statsråden.
- Bilder fra pressekonferansen (Flickr)
Rapporten
Les rapporten her (PDF)
Se pressekonferansen
Ekspertgruppen overleverer forslag til forbedringer i NAV
Se sendingen her