Elevundersøkelsen 2024:

Flere elever trives i norsk skole

Etter flere år med økning i andelen elever som opplever mobbing i skolen, viser Elevundersøkelsen 2024 en liten nedgang i mobbetallene på to av tre årstrinn. Samtidig er det en liten økning i elever som svarer at de trives godt på skolen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) ser positivt på at mobbetallene ikke øker ytterligere, men er på ingen måte fornøyd.  

– Det er bra at andelen elever som opplever mobbing ikke øker, men vi kan ikke slå oss til ro med disse tallene. Regjeringen har satt i gang en rekke tiltak for bedre skolemiljø, og i år styrker vi dette arbeidet ytterligere. Det er fortsatt altfor mange elever som svarer at de blir mobbet, og det er dypt bekymringsfullt, sier hun.

Elevundersøkelsen 2024, som Utdanningsdirektoratet publiserer i dag, viser at andelen elever som opplever mobbing ligger på 12,3 prosent på 7. trinn, 10,6 prosent på 10. trinn og 6,3 prosent på vg1. Det er omtrent på nivå med året før. (se figur)

Kraftig satsing på bedre skolemiljø

I Elevundersøkelsene for 2022 og 2023 økte andelen elever som opplevde mobbing betraktelig. Derfor satte regjeringen inn en rekke tiltak for å snu utviklingen, blant annet midler til en tilskuddsordning slik at kommuner kan opprette skolemiljøteam. I 2025 er denne ordningen styrket fra 15 millioner til 45 millioner kroner.

– Interessen for skolemiljøteam har vært stor. Jeg vet at skoleeiere, skoleledere, lærere og andre ansatte jobber med skolemiljø hver eneste dag, men mange har utfordringer som det er krevende å håndtere alene. Skolemiljøteamene skal hjelpe skolene som har de største utfordringene, slik at flere barn og unge får det trygt og godt på skolen, sier Nordtun.

Kunnskapsministeren er også glad for at mobilen nå er fjernet fra norske klasserom og skolegårder.

– Jeg er helt overbevist om at mobilanbefalingene har en positiv effekt ikke bare for konsentrasjonen og læringen, men også for det sosiale mellom elevene. Jeg har fått utrolig mange positive tilbakemeldinger både fra grunnskoler og videregående skoler. Lærere sier at elevene bruker mer tid på hverandre, på fysisk aktivitet og sosialt samhold, sier Nordtun.

Flere elever trives på skolen 

 Siden 2020 har det på 7. og 10. trinn vært en jevn, men svak nedgang i andelen elever som svarer at de trives godt på skolen. I 2024 er denne andelen økende. Sammenlignet med 2023, øker andelen elever som trives med én til to prosentpoeng på samtlige trinn. Nesten 9 av 10 elever i vg1, og i overkant av 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt.

– Det viser at mange skoler lykkes med å skape gode miljøer for læring og fellesskap. Men, selv om de fleste elever trives og har det bra på skolen, må vi fortsette å styrke arbeidet med forebygging, tidlig innsats og bedre oppfølging av elever som melder om mobbing. Hver eneste elev har rett til en trygg og inkluderende skolehverdag, sier Nordtun.

Elever som har opplevd mobbing på skolen to–tre ganger i måneden eller oftere. Prosent.

Grafen viser utviklingen i andel elever som har opplevd mobbing. Sammenlignet med i fjor har andelen falt på 7. og 10. trinn med henholdsvis 0,5 og 0,3 prosent.

Om Elevundersøkelsen

  • Elevundersøkelsen er en årlig spørreundersøkelse som er obligatorisk for 7. trinn, 10. trinn og vg1, men kan gjennomføres fra 5. trinn til og med Vg3. Elevene får si sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen
  • Gir lærere, skoleleiere og skoleeiere informasjon om hvordan elevene opplever skolehverdagen.
  • Om lag 442 000 elever svarte på undersøkelsen høsten 2024.