Endrede regler for beregning av engangsavgift ved import og statusendring av kjøretøy
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Finansdepartementet
Nyhet | Dato: 13.12.2013
Finansdepartementet vil fra 1. januar 2014 endre reglene om beregning av engangsavgiften ved import og statusendring av brukte kjøretøy. Det gir blant annet lavere avgift ved import av eldre biler. Endringene gjelder også for avgiftsberegning ved statusendringer av bil, for eksempel fra varebil til personbil.
Finansdepartementet vil fra 1. januar 2014 endre reglene om beregning av engangsavgiften ved import og statusendring av brukte kjøretøy. Det gir blant annet lavere avgift ved import av eldre biler. Endringene gjelder også for avgiftsberegning ved statusendringer av bil, for eksempel fra varebil til personbil.
Ved import av brukte biler gis det et fradrag i engangsavgiften etter bilens alder (bruksfradrag). Dagens bruksfradrag er basert på beregninger fra 1994, og fradragene treffer dårlig for eldre biler. Fra 1. januar 2014 endres fradragene med utgangspunkt i nye beregninger av verdifallet for biler. De eldre bilene får økte fradrag med forslaget, mens fradragene endres mindre for nyere biler, se tabell 1.
De nye bruksfradragene vil også erstatte gjeldende særregler for beregning av avgift ved statusendring av kjøretøy, typisk fra varebil til personbil. Dette vil gi lavere bruksfradrag ved de fleste statusendringer, og det blir også avgift ved statusendring av biler eldre enn 10 år. Dette gjelder imidlertid kun for biler som registreres i Norge etter 31. desember 2013. Det innebærer at biler som er registrert i Norge før 1. januar 2014 ikke får endrede regler.
På oppdrag fra Finansdepartementet har Toll- og avgiftsdirektoratet gjennomført en høring av de endringene som nå blir gjennomført, se Toll- og avgiftsdirektoratets nettsider. Det kom ikke inn vesentlige innsigelser til endringene.
Det vil snart komme ytterligere informasjon om endringene på Toll- og avgiftsdirektoratet hjemmeside.
Tabell 1. Dagens bruksfradrag og forslag til nytt bruksfradrag ved import av brukte kjøretøy. Prosent. |
|||
Dagens bruksfradrag |
Nytt fradrag fra 1. januar 2014 |
Endring i fradrag1 |
|
Alder over 1 måned |
2 |
2 |
0 |
Alder over 2 måneder |
4 |
4 |
0 |
Alder over 3 måneder |
6 |
6 |
0 |
Alder over 4 måneder |
8 |
8 |
0 |
Alder over 5 måneder |
10 |
10 |
0 |
Alder over 6 måneder |
11 |
12 |
-1 |
Alder over 7 måneder |
12 |
14 |
-2 |
Alder over 8 måneder |
13 |
15 |
-2 |
Alder over 9 måneder |
14 |
16 |
-2 |
Alder over 10 måneder |
15 |
17 |
-2 |
Alder over 11 måneder |
16 |
18 |
-2 |
Alder over 1 år |
17 |
19 |
-2 |
Alder over 1 år og 2 måneder |
19 |
20 |
-1 |
Alder over 1 år og 4 måneder |
21 |
21 |
0 |
Alder over 1 år og 6 måneder |
23 |
22 |
1 |
Alder over 1 år og 8 måneder |
25 |
23 |
2 |
Alder over 1 år og 10 måneder |
27 |
24 |
3 |
Alder over 2 år |
30 |
26 |
4 |
Alder over 2 år og 6 måneder |
33 |
30 |
3 |
Alder over 3 år |
36 |
33 |
3 |
Alder over 3 år og 6 måneder |
39 |
37 |
2 |
Alder over 4 år |
42 |
40 |
2 |
Alder over 4 år og 6 måneder2 |
42 |
44 |
-2 |
Alder over 5 år |
45 |
47 |
-2 |
Alder over 5 år og 6 måneder2 |
45 |
51 |
-6 |
Alder over 6 år |
50 |
55 |
-5 |
Alder over 6 år og 6 måneder2 |
50 |
59 |
-9 |
Alder over 7 år |
55 |
62 |
-7 |
Alder over 7 år og 6 måneder2 |
55 |
66 |
-11 |
Alder over 8 år |
59 |
69 |
-10 |
Alder over 8 år og 6 måneder2 |
59 |
73 |
-14 |
Alder over 9 år |
63 |
76 |
-13 |
Alder over 10 år |
67 |
78 |
-11 |
Alder over 11 år |
70 |
80 |
-10 |
Alder over 12 år |
73 |
82 |
-9 |
Alder over 13 år |
76 |
84 |
-8 |
Alder over 14 år |
78 |
86 |
-8 |
Alder over 15 år |
80 |
88 |
-8 |
Alder over 16 år |
80 |
89 |
-9 |
Alder over 18 år |
80 |
90 |
-10 |
Alder over 20 år |
80 |
91 |
-11 |
Alder over 22 år |
80 |
92 |
-12 |
Alder over 24 år |
80 |
93 |
-13 |
Alder over 26 år |
80 |
94 |
-14 |
Alder over 28 år |
80 |
95 |
-15 |
1) Negative tall betyr redusert avgift mens positive tall betyr økt avgift.
2) Det foreslås innført nye grupper for å unngå for store sprang mellom aldersgruppene.