EØS-midlene: Evaluering av fondet for anstendig arbeid
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Utenriksdepartementet
Nyhet | Dato: 03.03.2016
Norske arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner har spilt en viktig rolle for resultatene som er oppnådd i 13 land i Sør- og Sentral-Europa. Det er skapt økt forståelse for trepartssamarbeid og prinsippene for anstendig arbeid. Samtidig er resultatene i hovedsak lokale.
Det viser en rapport fra Nordic Consulting Group som har gjort en uavhengig evaluering av Fondet for anstendig arbeid og trepartssamarbeid.
Les mer: Hva er EØS-midlene?
Norge har satt av 8,1 millioner euro av EØS-midlene i inneværende periode for å fremme anstendig arbeid og trepartssamarbeid i 13 mottakerland.
Det har vært et mål å inkludere norske partnere i prosjektene. Hensikten har vært å styrke samarbeid over landegrensene og overføre kunnskap og erfaringer fra Norge hvor forpliktende dialog har bidratt til å sikre arbeidsplasser og arbeidsstandarder.
Nordic Consulting Group konkluderer at «Fondet har gjort det oppsiktsvekkende bra og oppnådd det som kunne forventes av et fragmentert og ambisiøst program med begrenset budsjett. Dette skyldes i hovedsak effektiv forvaltning av Innovasjon Norge og dedikerte og entusiastiske prosjektansvarlige.»
Utvalgte funn fra rapporten
- Det er oppnådd gode resultater i de enkelte prosjektene. Det er også mulig å spore effekter på nasjonal lovgivning i enkelte land.
- Strukturene for trepartsdialog er forbedret. Samtidig er tilliten mellom myndigheter og arbeidslivets parter styrket.
- Elementer fra den norske samarbeidsmodellen er anvendt i over 90 prosent av prosjektene.
- Det er påvist underrapportering av gode resultater.
- Innovasjon Norge har forvaltet fondet på en effektiv måte
For omtale av enkeltresultater, se eget avsnitt lengre ned i artikkelen .
Last ned: Evalueringsrapporten
Bilateralt samarbeid
Det er et overordnet mål at EØS-midlene skal bidra til å styrke samarbeidet mellom Norge og mottakerlandene. Rapporten konkluderer med at prosjektene har bidratt til dette, men påpeker samtidig at prosjektene er relativt små og geografisk spredt. Av 52 prosjekter er 28 gjennomført i samarbeid med norske partnere.
Norske partnere | Antall prosjekter | Land |
LO (Landsorganisasjonen) | 8 | Bulgaria, Latvia, Polen, Romania, Slovenia, Tsjekkia, Ungarn |
NHO (Næringslivets hovedorganisasjon) | 4 | Bulgaria, Ungarn, Polen |
KS (Kommunesektorens organisasjon) | 5 | Litauen, Polen, Romania, Tsjekkia, Ungarn |
UNIO | 2 | Polen, Ungarn |
Kriminalomsorgens Yrkesforbund | 1 | Romania |
Norsk tjenestemannslag | 1 | Slovakia |
Norsk Lokomotivmannsforbund | 1 | Slovenia |
Norsk Industri | 1 | Tsjekkia |
Fagforbundet | 1 | Litauen |
Fellesforbundet | 1 | Latvia |
Industri Energi | 1 | Litauen |
Norsk Transportarbeiderforbund | 1 | Estland |
Arbeids- og sosialdepartementet | 1 | Kroatia |
Resultater
Over 28 000 personer har på ulike måter deltatt eller vært omfattet av de 52 prosjektene som er gjennomført. Det er blant annet avholdt over 700 kurs og seminarer.
Prosjektene har blant annet ført til nye tariffavtaler og forbedrede helse-, miljø- og sikkerhetsstandarder. Nedenfor følger noen prosjekteksempler:
Slovakia
Kartlegging av rammeverket for trepartssamarbeid har resultert i at slovakiske myndighetene anerkjenner at arbeidslivets parter skal få gi innspill til konsekvensanalyser av ny lovgivning.
Litauen
Vold mot helse- og omsorgsarbeidere har fått nasjonal oppmerksomhet som følge av en kartlegging av omfanget av dette problemet. Rapporten har ført til bedringer i arbeidsforhold og -vilkår.
Polen
Den nye loven om fødselspermisjon som ble vedtatt i 2014, adopterte en rekke forslag som ble utarbeidet av et prosjekt finansiert gjennom EØS-midlene. Prosjektet ble gjennomført av den polske arbeidsgiverorganisasjonen Lewiatan, og formålet var å komme med anbefalinger for å få flere kvinner ut i arbeid.
Les mer: Brosjyre om prosjektene
Anbefalinger
Rapporten fra Nordic Consulting Group inkluderer også forslag til forbedringer av fondet for den neste runden med EØS-midler:
- Ambisjonsnivået bør tilpasses størrelsen på fondet
- Størrelsen på hvert prosjekt bør økes og antall tematiske områder som dekkes av fondet, bør reduseres
- Systemet for rapportering av resultater bør forbedres
Utenriksdepartementet tar med seg disse anbefalingene i arbeidet med å utforme fondet for neste periode.