Fastsetter prinsipper for Petoros forvaltning av eierskap i sentral gassinfrastruktur

Petoro AS forvalter statens eierskap under SDØE-ordningen innen olje- og gassvirksomheten. I forbindelse med det økte statlige eierskapet i gasstransportsystemet er det nå gjort justeringer i Petoro sitt mandat. Justeringen gjør at statens eierutøvelse innen gasstransportsystemet underbygger målene i petroleumspolitikken.

Energidepartementet meddelte 12. november 2024 at staten har inngått avtaler med syv selskap om kjøp av eierandeler i interessentskapene Gassled, Nyhamna og Polarled. Avtalene innebærer en overgang til helstatlig eierskap i Gassled, og økt statlig eierandel i Nyhamna og Polarled. Petoro AS er rettighetshaver knyttet til statens direkte økonomiske engasjement (SDØE) i petroleumsvirksomheten og forvalter eierskapet på vegne av staten. 

Hovedmålet i petroleumspolitikken er å legge til rette for lønnsom produksjon av olje og gass i et langsiktig perspektiv. Den sentrale gassinfrastrukturen, og reguleringen av den, er et viktig virkemiddel for å oppnå dette. Med økt statlig eierskap i sentral gassinfrastruktur er det et behov for å gi Petoro et separat og tydeliggjort mandat for eierskapsforvaltningen i sentral gassinfrastruktur slik at det statlige eierskapet i infrastrukturen underbygger hovedmålet i petroleumspolitikken. 

Petoro skal derfor i forvaltningen av statens eierskap i sentral gassinfrastruktur legge vekt på at infrastrukturen er et virkemiddel for å oppnå høyest mulig samfunnsøkonomisk lønnsomhet fra, og dermed god forvaltning av, petroleumsressursene. Petoro skal forvalte statens eierskap i sentral gassinfrastruktur separat fra statens deltakerandeler i annen petroleumsvirksomhet. Det vil si at Petoro i sin eierskapsutøvelse i sentral gassinfrastruktur ikke skal legge særskilt vekt på effektene på statens deltakerandeler i utvinningstillatelser gjennom SDØE.

Det gjøres ingen endringer i Petoros mandat for ivaretagelse av statens deltakerandeler i utvinningstillatelser.

Reguleringen og organiseringen av gasstransportsystemet for øvrig videreføres.

Eventuelle investeringer i ny gassinfrastruktur på kontinentalsokkelen skal derfor fortsatt drives fram av de kommersielle oppstrømsaktørene og deres behov for gasstransport. Det er etablert et brukerforum for gassinfrastruktur der brukerne, som reelt sett bærer kostnadene for drift, videreutvikling og vedlikehold av gasstransportsystemet, fremmer sine synspunkter overfor Gassco som særskilt operatør for gasstransportsystemet. Brukerinvolvering er viktig for å sikre markedstest og gode kost-nytte-avveininger knyttet til drift og videreutvikling av systemet.