Foreslår engangstilskudd til CargoNet

Markedet for gods på bane er en konkurranseutsatt bransje, som har slitt med lønnsomheten gjennom mange år. Lastebiltransport er den sterkeste konkurrenten. Regjeringen er opptatt av å sikre et godt tilbud for gods på jernbanen, gjennom dette tilskuddet styrker vi statens godstogsselskap. Regjeringen foreslår å gi godstogselskapet CargoNet støtte til å innfri sine forpliktelser på om lag 500 millioner kroner i Statens pensjonskasse.

– Det er krevende tider for godstogbransjen. CargoNet har slitt med lønnsomheten. Nå legger vi til rette for at selskapet kan drive også i årene fremover, slik at både lønnsomheten og konkurranseevnen mot veitransport kan styrkes. Mer skinnegående varetransport er bra for klimaet, men det er også positivt for framkommeligheten og trafikksikkerheten på vei, sier samferdselsministerer Jon-Ivar Nygård.

Ingen endringer for de ansatte
CargoNet gikk over til en innskuddsbasert pensjonsordning i 2019, men har fremdeles økonomiske forpliktelser i Statens pensjonskasse (SPK).

– Jeg vil understreke at vårt forslag om å innfri CargoNets forpliktelser i SPK ikke får noen konsekvenser for pensjonsbetingelsene til de ansatte i godstogselskapet, sier samferdselsministeren.

I tillegg til Stortingets tilslutning i den ordinære budsjettprosessen, forutsetter tilskuddet godkjenning av EFTA-landenes markedesovervåkingsorgan ESA.

Om CargoNet AS
Helstatlige Vy driver godstogvirksomhet gjennom datterselskapet CargoNet AS. Statens begrunnelse for eierskapet i Vy er å ha en leverandør som kan møte statens behov for transport av personer og gods på jernbane.

CargoNet har i dag en markedsandel på cirka 65 prosent av den skinnegående varetransporten.

For flere opplysninger – se: