Giske delte ut pris til Årets kvinnelige gründer
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Nærings- og handelsdepartementet
Nyhet | Dato: 08.03.2011
Silje Vallestad i Bipper Communication AS er kåret til Årets kvinnelige gründer. Næringsminister Trond Giske delte ut prisen i Innovasjon Norges lokaler i Oslo i dag.
Gunn Ovesen, Silje Vallestad og Trond Giske. (Foto: Innovasjon Norge)
Silje Vallestad i Bipper Communication AS er kåret til Årets kvinnelige gründer. Nærings- og handelsminister Trond Giske delte ut prisen i Innovasjon Norges lokaler i Oslo i dag.
Prisen er på 1 million kroner, og det var seks finalister som knivet om tittelen Årets kvinnelige gründer.
Silje Vallestad som gikk av med seieren, har utviklet en mobilløsning som gjør mobilbruken tryggere for barn. På relativt kort tid har hun utviklet en brukervennlig løsning, og fått med seg anerkjente internasjonale aktører til lansering i inn- og utland. Løsningen har fått stor oppmerksomhet og potensialet er stort, ikke minst internasjonalt.
- Jeg er svært imponert over hva Silje Vallestad har fått til på bare tre år. Hun har bygget opp en bedrift med stort internasjonalt potensial, og har allerede 20 ansatte. Silje Vallestad er en kvinne til stor inspirasjon for andre. Vi trenger flere slike kvinner skal vi lykkes med fremtidens verdiskaping, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.
Bipper har i dag avtale med Tele2 Europa for lansering i Norge, Sverige, Danmark, de baltiske stater og Russland. Så langt er produktet lansert i Norge (2010), og i Bulgaria i samarbeid med VIVACOM. Bipper har også opprettet datterselskaper i USA.
- Dette er veldig, veldig stort. Jeg hadde en drøm om å utvikle en mobilløsning for barn og gikk for det. Jeg håper at jeg nå kan inspirere andre kvinner til å bli gründere, sier årets gründerkvinne.
Det er tredje år på rad at Innovasjon Norge og Nærings- og handelsdepartementet kårer Norges dyktigste gründerkvinne.
Den nylig utkomne GEM-rapporten for 2010 viser at andelen kvinner i tidligfase entreprenøraktivitet har falt fra 32,6 prosent i 2007 til 25,4 prosent i 2010.
- Dette er noe vi i Innovasjon Norge må ta tak i, og vi har økt kvinnesatsingen fra 2009 til 2010. Vi trenger ressursene som også kvinner har i næringslivet, sier administrerende direktør Gunn Ovesen i Innovasjon Norge.
Innovasjon Norge skal bidra til å utvikle vekstbedrifter, og har kvinnelige gründere med høye ambisjoner som målgruppe. Kvinnene tilbys kapital, nettverk og rådgivning fra Innovasjon Norge.