Gode erfaringer med lov som regulerer utleie av elsparkesykler

Dette innholdet er mer enn 1 år gammelt.

– Eksplosjonen i bruk av elsparkesykler ble raskt et problem i flere byer, med mange ulykker og konflikter i gatebildet. Derfor ble det i 2021 hasteinnført en utleielov for å regulere bruken av de utleide kjøretøyene. Jeg er glad for at erfaringene viser at denne loven har vist seg å være et nyttig virkemiddel for kommunene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Transportøkonomisk institutt har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet gjennomført et forsknings- og utredningsoppdrag som har innhentet erfaringer med lov om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn.

Loven gir kommuner myndighet til å regulere bruk av offentlig grunn for utleie av små elektriske kjøretøy, og kom på plass etter at elsparkesykler fra ulike utleieselskaper i 2019 ble et utbredt fenomen i Norge. Bruken av de utleide elsparkesyklene eksploderte i form av antall turer per dag og i antall brukere i Norge, og Oslo ble den byen i Europa med høyest antall elsparkesykler til leie per innbygger i en periode i 2020.

Selv om elsparkesyklene av mange ble oppfattet som et raskt, effektivt, fleksibelt og rimelig transportalternativ, oppsto også mange nye trafikkulykker og ulike problemer i kjølvannet av at tusenvis av elsparkesykler ble tilgjengelige for leie i ulike norske byer.

Særlig viktig for fremkommelighet og trygge offentlige rom

Det fantes på det tidspunktet ingen mulighet for kommunene å regulere markedet for delte elsparkesykler. Sommeren 2021 kom det på plass nasjonalt lovverk i Norge.

Rapporten fra Transportøkonomisk institutt viser at loven synes å ha bidratt til å oppnå sine formål, særlig om fremkommelige og trygge offentlige rom. Kommunene har fått et godt og effektivt virkemiddel for å ta kontrollen over et utleiemarked når det gjelder elsparkesykkel. Samtidig anbefales det i rapporten at enkelte av bestemmelsene forbedres eller avklares. Rapporten fremhever blant annet at det bør åpnes for gategrunnleie og at kommunene har behov for veiledning.

– Det er viktig at kommunene har muligheten til å regulere utleie av små elektriske kjøretøy, og jeg er glad for at utleieloven fungerer etter hensikten. Vi vil nå gå nærmere gjennom rapporten og vurdere oppfølging av forslagene, sier Nygård.

Les rapporten her: TØI rapport nr. 145/2023 om «Erfaringer med lov om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn»