Haugesundkonferansen 2024

                                                                                            Sjekkes mot fremføring

Takk for den hyggelige introduksjonen!

Jeg må få begynne med å takke for i går.

Det ble en flott start på Maritim uke!

*

Dagen i dag ser også ut til å bli en innholdsrik dag.

Det skal arrangeres en samling om psykososialt arbeidsmiljø,

Og i ettermiddag skal det være et seminar om grønne, offentlige maritime anskaffelser.

Statssekretær Sagebakken skal delta på begge.

*

Men nå er vi altså samlet her på den tradisjonsrike Haugesund-konferansen, hvor jeg skal snakke om regjeringens maritime politikk.

*

Jeg tror jeg skal innlede med å slå fast at den norske maritime næringen er den mest globaliserte næringen vi har.

Vi er en stormakt på havet.

Med skip på alle verdens hav.

Det gjør norsk skipsfart til en enorm ressurs.

Men det gjør den også utsatt og sårbar.

Fride Solbakken, leder i Maritimt Forum, sa på en konferanse tidligere i år, at god norsk maritim politikk er god utenriks- og sikkerhetspolitikk.

Det synes jeg er veldig godt sagt.

Spesielt i dag, hvor den sikkerhetspolitiske situasjonen er betydelig skjerpet.

*

Regjeringen ser alvorlig på all aktivitet som kan true den nasjonale sikkerheten.

Og myndighetene følger hele tiden med på aktiviteten langs kysten.

Både for å avdekke og for å hindre sikkerhetstruende aktivitet.

Her samarbeider vi tett med flere andre departementer og relevante myndigheter.

Og selvsagt også med næringen som tar både fysiske og digitale trusler på alvor.

Et eksempel er NORMA Cyber, som startet som er bransjeinitiativ, og som i dag gir operativ støtte til norske myndigheter innen maritim cybervirksomhet.  

*

Norge har god oversikt over skip som seiler i norske farvann.

Men regjeringen ser med bekymring at den såkalte «skyggeflåten» har vokst, som et resultat av sanksjonene mot Russland.

Denne flåten består av eldre skip med dårlig standard, uklart eierskap, og utilstrekkelig forsikring.

Det kan bety økt risiko for oljesølulykker og forurensning, og være utfordrende for sikkerheten til både mannskap og skip.

Forsvarsministeren skal snakke mer om den sikkerhetspolitiske situasjonen vi står i, og hva regjeringen gjør, i sitt innlegg senere i dag.

Hva som er sikkert, er at et godt og langsiktig samarbeid mellom myndigheter, privat- og offentlig sektor er helt nødvendig for å styrke nasjonal sikkerhet og norsk maritim næring.

*

Kjære alle sammen,

Norge er en stor og stolt sjøfartsnasjon.

Samtidig møter maritim næring store utfordringer.

Den økende uroligheten i verden har jeg så vidt vært inne på.

I tillegg anses klimakrisen som en av de aller største.

Klimakrisen påvirker alle næringer.

Norge og resten av verden er nødt til å redusere sine klimagassutslipp.

Det blir dyrt.

Og det blir vanskelig.

Men så er det heldigvis også noen lyspunkter.

For når det kommer til skipsfarten, så ligger Norge godt an med å finne nye og miljøvennlige løsninger, som resten av verden både trenger, og kommer til å måtte ta i bruk.

Det ligger med andre ord også muligheter – store muligheter –

i denne helt nødvendige omstillingen vi skal igjennom.

At regjeringen og næringen er enige om at det er i denne retningen utviklingen må gå, er selvfølgelig en styrke for Norge.

Her hjemme, blant annet i dialogen med næringen om et maritimt klimapartnerskap, er dette et omforent utgangspunkt for de diskusjonene vi har.

Og vi har det også med oss i IMO, der vi jobber for at skipsfarten skal bli grønnere.

*

Omstillingen i næringen handler også om at vi står i en ny hverdag – en digital hverdag.

Vi har en høyt utdannet befolkning i Norge.

Det er bra, for digitaliseringen og nye teknologier krever stadig ny kompetanse.

Og tilskuddsordningen for sjøfolk er viktig for å sikre sysselsettingen av norske sjøfolk og den norske maritime kompetansen.

Samtidig er det viktig at maritim næring er attraktiv – både for kvinner og menn.

Næringen er nødt til å tiltrekke seg arbeidskraft fra hele arbeidsstyrken, slik at den er godt rustet for fremtiden.

Likestilling er med andre ord ikke bare viktig i seg selv, men også viktig for å dekke det kompetansebehovet, som næringen trenger.

*

Parallelt med at vi jobber for å få flere inn i næringen, jobber vi også for å bedre vilkårene til de som allerede jobber der.

Vi skal og må ha et moderne og oppdatert regelverk.

Som ivaretar norske sjøfolk på en god måte.

Derfor setter vi nå ned et offentlig lovutvalg, som skal evaluere og revidere både skipsarbeidsloven, og skipssikkerhetsloven.

*

Regjeringen er opptatt av at norske arbeidstakere skal være godt ivaretatt og verdsatt på jobb.

De skal verken risikere å bli utsatt for sosial dumping eller annen form for lavlønnskonkurranse.

Det er bakgrunnen for at regjeringen, tidligere i år, sendte et nytt lovforslag om å innføre norske lønnsvilkår på skip i norske farvann, på høring.

Vi mottok mange innspill på denne høringen.

Min ambisjon er å få lagt frem et lovforslag for Stortinget så raskt som mulig.

Denne saken er viktig for regjeringen.

*

Videre har regjeringen etablert en nullvisjon for omkomne eller hardt skadde på sjøen for å gjøre arbeidslivet tryggere på havet.

Sjøfartsdirektoratet jobber nå med en handlingsplan med konkrete tiltak, i tett samarbeid med blant annet Kystverket og Fiskeridirektoratet

*

Så blir det et stort sprang til det siste jeg tenkte jeg skulle nevne for dere her i dag.

Og det er hvilke prioriteringer regjeringen har lagt inn for maritim sektor i NTP for kommende periode.

Som dere vet gjeninnførte regjeringen ansvaret for fiskerihavnene tilbake til staten.

Dette for å være i stand til å utvikle en mer helhetlig havnepolitikk.

I neste seksårsperiode ønsker regjeringen å bruke 2,2 milliarder kroner til nye fiskerihavnetiltak.

I tillegg har vi allerede bevilget 200 millioner til ulike havneprosjekter i inneværende år.

I dag fraktes nesten alle varer til og fra andre land til sjøs.

Også en betydelig del av den nasjonale godstransporten, skjer til sjøs.

Da sier det seg selv at havnene våre er nødt til å være i god stand.

*

Kjære forsamling,

Maritim næring er viktig næring for Norge.

En av de aller viktigste.

Derfor må vi sammen arbeide for at flere skal søke seg til denne næringen, samtidig som vi legger bedre til rette for alle de som allerede jobber der.

Vi må investere i kloke hoder og dyktige hender.

En stor og stolt sjøfartsnasjon kan ikke gjøre annet.

Tusen takk for oppmerksomheten!

***