Her er regjeringens utvalg om kunstig intelligens i høyere utdanning
Pressemelding | Dato: 21.03.2025 | Kunnskapsdepartementet
Kunstig intelligens (KI) har store konsekvenser for høyere utdanning. Regjeringen setter nå ned et utvalg som skal gi råd om hvordan teknologien kan komme studenter, universiteter, høyskoler og samfunnet til gode.
Utviklingen innenfor KI har gått veldig raskt de siste årene. En stor andel av studentene oppgir at de bruker kunstig intelligente verktøy i studiene. Mange studenter etterlyser klarere kjøreregler.
– Kunstig intelligens gir nye muligheter for studenter og undervisere, men også mange nye bekymringer. Vi vet at studenter bruker KI mye, men også at mange er usikre på hva som er riktig bruk. Det er forståelig, for KI utfordrer grensene for læring, eksamen og vurdering, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland.
– Ingen skal være i tvil om kvaliteten på utdanningen studentene får fra norske universiteter og høyskoler. Spørsmålet er ikke hvor mye eller lite kunstig intelligens som skal inn i utdanningene, men hvordan vi tilpasser utdanningene til en ny teknologisk hverdag. Vi trenger kjøreregler for hvordan vi kan og bør bruke KI i høyere utdanning. Det skal utvalget gi oss, og jeg er glad for at de nå starter arbeidet, sier Aasland.
Utvalget skal ledes av Anders Malthe-Sørenssen, professor i fysikk ved Universitetet i Oslo, og skal levere sin innstilling som en NOU innen 1. oktober 2026.
Utvalgets oppgaver
Utvalget om kunstig intelligens i høyere utdanning skal gi råd til sentrale myndigheter, universiteter og høyskoler, og fagmiljøene. Universiteter og høyskoler har høy grad av selvstyre, og den akademiske friheten gir fagmiljøene handlingsrom og ansvar for utdanningsinnhold og -opplegg. Rådene skal bidra til at fastsatte målsettinger for høyere utdanning blir oppnådd. Utvalget skal:
- gi en overordnet analyse av hvordan KI påvirker høyere utdanning.
- gi en analyse av hvilke muligheter og utfordringer KI innebærer for høyere utdanning, herunder utforming av studietilbud, undervisning og læringsaktiviteter, eksamen, vurdering, kvalitetsarbeid, studentenes arbeidsvaner og tilegnelse av norsk fagspråk.
- gi råd om hvordan institusjonene og fagmiljøene best kan forholde seg til KI, for å bidra til at fastsatte målsettinger for høyere utdanning blir oppnådd med effektiv bruk av ressurser.
- gi råd om hvordan institusjonene og fagmiljøene kan veilede studenter i god KI-bruk.
- gi råd til statlige myndigheter om hvordan de bør utnytte mulighetene og løse utfordringer med KI i høyere utdanning og hvilke tiltak som eventuelt bør iverksettes.
Utvalgets sammensetning
I tillegg til leder Anders Malthe-Sørenssen, består utvalget av følgende medlemmer:
- Inga Strümke, forfatter og førsteamanuensis ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Jan-Ove Færstad, professor i juss ved Universitetet i Bergen
- Monika Nerland, professor i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Oslo
- Gunnar C. Aakvaag, professor i sosiologi ved UiT Norges arktiske universitet
- Anne Cathrin Østebø, administrerende direktør for Validé
- Barbara Wasson, professor ved Universitetet i Bergen og direktør for SLATE (The Centre for the Science of Learning and Technology)
- Erik Johansen, masterstudent i statsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Hilde Inntjore, viserektor for utdanning ved Universitetet i Agder