Her fylles norsk F-35 kampfly med biodrivstoff
Nyhet | Dato: 15.01.2025 | Forsvarsdepartementet, Klima- og miljødepartementet
Norge er det første landet i verden som flyr F-35 med en stor grad av bærekraftig flydrivstoff. – Et historisk klimatiltak som kan styrke norsk beredskap, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp).
Det norske kampflyet skulle i dag ha tatt av fra rullebanen på Ørland, drevet av en grønnere drivstoffmiks med 40 prosent biodrivstoff. Uvær satte en stopper for det, men dagen før gjennomførte Luftforsvaret den første vellykkede testflyvningen med det samme drivstoffet.
– Bruk av bærekraftig drivstoff bidrar til å kutte utslipp og kan styrke forsyningssikkerheten vår. Kampflyene våre står for om lag en tredjedel av de direkte CO2-utslippene i forsvarssektoren. Målet er å bidra til å nå klimamålene samtidig som vi styrker beredskapen, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram.
Drivstoffet kalles Sustainable Aviation Fuel (SAF), som er en samlebetegnelse for flydrivstoff som består av syntetiske flydrivstoff, biodrivstoff eller andre resirkulerte karbondrivstoff.
Under den første flyvningen ble det brukt biodrivstoff produsert fra avfall, rester og biprodukter.
– Alle sektorer må til null, også Forsvaret. Dette testprogrammet viser hvor viktig det er å drive med teknologiutvikling. På lengre sikt skal vi ta i bruk mer bærekraftig drivstoff i luftfarten. Nå får Forsvaret være med på denne utviklingen, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
Norge er først ut
Norge er det første landet som tester å fly F-35 med hele 40 prosent bærekraftig flydrivstoff.
Forsvarsministeren ser på det som en klimavennlig løsning for Luftforsvaret, siden det ikke er realistisk å elektrifisere F-35. Gram understreker samtidig behovet for ytterligere utslippsreduserende tiltak.
– Vi har lagt frem en svært ambisiøs forsvarsplan, der vi øker Forsvarets aktivitetsnivå betraktelig. Det krever at vi tar ansvar for å redusere klima- og miljøpåvirkningen, samtidig som vi ivaretar beredskapen og den operative kapasiteten. Det handler ikke bare om klima, men også om teknologiutvikling og beredskap. Dersom bærekraftig flydrivstoff kan produseres nærmere forbrukerne gjør det oss mindre sårbare for lange forsyningskjeder, sier han.
Erfaringene med F-35 vil gi grunnlag for videre arbeid med bærekraftige løsninger i forsvarssektoren. Selv om F-35 er godkjent for bærekraftig flydrivstoff, gjenstår det utfordringer med tilgjengelighet og produksjon i Norge.
Grønne satsinger på Ørland
Bærekraftig flydrivstoff er en av flere satsinger på klima og miljø på Ørland. Blant annet testes mobile hybridanlegg med vindturbiner og solcellepaneler. Disse systemene kan lagre energi og flyttes dit behovet oppstår, noe som kan gi økt selvforsyning og operativ fleksibilitet for Forsvaret.
– Dette er et godt eksempel på hvordan vi kan kombinere beredskap, utslippskutt og teknologisk innovasjon, sier Gram.
På Ørland kjøper Forsvaret også aktivt inn kortreist mat fra lokale produsenter og samarbeider med lokale aktører i kommune, fylke og næringsliv. Lokal forankring er viktig for en robust beredskap, og bidrar samtidig positivt for klima og miljø.