Innfører maksimalpriser for praiing av drosje
Pressemelding | Dato: 16.12.2024 | Nærings- og fiskeridepartementet, Samferdselsdepartementet
Regjeringen innfører midlertidige maksimalpriser for praiing av drosje fra 15. januar 2025. Tiltaket skal hindre at drosjekunder i sentrale områder får urimelige og uforutsigbare priser på sine drosjereiser
Kunder som praier drosje fra gate og holdeplass er ofte ikke kjent med prisen på forhånd, i motsetning til når kunder forhåndsbestiller drosje via app, telefon eller på andre måter. Det har vært tilfeller hvor forbrukere har betalt urimelig mye for drosje i slike situasjoner.
– Regjeringen har satt i gang et omfattende arbeid for å øke seriøsiteten i drosjebransjen, og dermed sikre kundene et bedre drosjetilbud. En maksimalpris vil gi kundene trygghet for at de ikke må betale urimelig høye priser når de praier drosje fra gate eller holdeplass, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).
– Sammen med regjeringens andre tiltak overfor bransjen, skal maksimalprisen bidra til å luke ut useriøse aktører fra markedet. Vi har blant annet gjeninnført krav om fagkompetanse hos innehavere av drosjeløyve, krav om sentraltilknytning og krav om bankgaranti, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Reglene gjelder fra 15. januar 2025
Nærings- og fiskeridepartementet har derfor vedtatt forskrift om midlertidige maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport med motorvogn som ikke er forhåndsbestilt. Forskriften gjelder kun for sentrale områder, siden det allerede er maksimalpriser for drosjetransport i kommuner med lav befolkning og befolkningstetthet.
Nivået på maksimalprisene
I forskriften er takstene satt noe høyere enn gjennomsnittsprisene blant drosjeselskaper som opererer i sentrale områder.
– Det er alltid utfordrende å finne riktig prisnivå. For høye maksimalpriser kan føre til at drosjeselskapene koordinerer sine priser på et høyt nivå. Settes maksimalprisene for lavt kan det føre til at drosjetilbudet svekkes. Vi har sett hen til priser blant flere drosjeselskaper i sentrale områder, og til innspillene vi fikk i høringsrunden, når vi har fastsatt prisnivået, sier Myrseth.
Maksimalprisene er midlertidige og gjelder i utgangspunktet ett år
Regjeringen har allerede iverksatt flere tiltak for å bedre forholdene i drosjebransjen. Den 5. juli la Drosjeutvalget frem sin andre og endelige delutredning. Utvalget foreslo ytterligere tiltak, med sikte på å øke seriøsiteten i bransjen.
– Maksimalprisene skal i utgangspunktet gjelde i ett år, frem til regjeringens øvrige tiltak overfor drosjebransjen har blitt innført og fått effekt. Har ikke disse tiltakene tilstrekkelig effekt før forskriften er planlagt avsluttet, vil vi vurdere å forlenge forskriften, sier Myrseth.
Les forskriften
TILTAK FOR Å BEDRE FORHOLDENE I DROSJENÆRINGEN
Tiltak for å bedre forholdene i drosjenæringen
Med virkning fra 1. januar 2023 ble det innført strengere regler for drosjenæringen. Blant annet ble det innført et krav om bankgaranti for løyvehavere, krav om taklampe for drosjer, og krav om dokumentasjon på at godkjent taksameter er installert i drosjen.
Fra 1. juni 2023 ble det gjeninnført krav om fagkompetanse for innehavere av drosjeløyve. De som fikk tildelt drosjeløyve før kravet om fagkompetanse trådte i kraft, det vil si etter 1. november 2020, hadde frist til 1. juni 2024 for å oppfylle kravet om fagkompetanse.
Regjeringen oppnevnte Drosjeutvalget 11. mai 2022 for å foreta en helhetlig gjennomgang av drosjereguleringen, og utarbeide forslag til regulering på området. I juni 2023 leverte utvalget NOU 2023:22 «På vei mot en bedre regulert drosjenæring» Delutredning I.
Del I av Drosjeutvalgets utredning ble fulgt opp av Samferdselsdepartementet i Prop. 39 L (2023-2024) Endringer i yrkestransportloven (sentraltilknytningsplikt og justering av løyveplikten for drosje). Krav om sentraltilknytningsplikt ble innført i Statsråd 25. juni 2024. De nye reglene, som trådte i kraft 1. september 2024, innebærer at alle løyvehavere må være tilknyttet en drosjesentral fra og med 1. mars 2025.
Drosjeutvalget la frem sin andre og endelige delutredning 5. juli 2024. Den andre utredningen inneholder forslag for et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet, gode arbeidsforhold i næringen, hvit økonomi, sikkerhet og etterlevelse av regelverket.
NIVÅET PÅ MAKSIMALPRISENE
Nivået på maksimalprisene
Maksimalprisene består av flere ulike takster. Det er blant annet egne takster for start av drosjereiser (starttakster), for antall kilometer kjørt (avstandstakst), og for antall timer kjørt (tidstakst).
Nivået på takstene i forskrift om midlertidige maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport med motorvogn som ikke er forhåndsbestilt, er satt med utgangspunkt i forskrift om takstberegning og maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport med motorvogn (maksimalprisforskriften). Ettersom de midlertidige maksimalprisene skal gjelde for kommuner med større befolkning eller befolkningstetthet, har vi vurdert det som nødvendig å gjøre enkelte tilpasninger.
I maksimalprisforskriften er det to avstandstakster; én lav takst for de første 10 kilometer av reisen, og én høy takst for kjøring utover 10 kilometer. Ettersom de midlertidige maksimalprisene skal gjelde for tettbebygde områder, hvor den enkelte drosjereise typisk er kortere, vil en lav avstandstakst på de første 10 kilometerne ha en større innvirkning på aktørens inntjening. I den nye forskriften er det derfor en felles avstandstakst for hele reisen, som er satt lik gjennomsnittet av de to avstandstakstene i maksimalprisforskriften.
I forbindelse med høringen av forskriften, mottok vi flere tilbakemeldinger om at takstene i maksimalprisforskriften er for lave for drosjeaktører i sentrale områder. På bakgrunn av høringsinstansenes innspill, og en gjennomgang av prisene til flere drosjeselskaper som opererer i sentrale områder, er start- og tidstakstene i den nye forskriften satt 30 % høyere enn i maksimalprisforskriften. Med dette er både start-, tids- og avstandstakstene noe høyere enn gjennomsnittsprisene blant drosjeselskaper som opererer i sentrale områder