Inngår avtale om støtte til utviklingsland i klimaomstilling av skipsfarten

Dette innholdet er mer enn 1 år gammelt.

Norge har i dag undertegnet en avtale med FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) om støtte utviklingsland i klimaomstilling av skipsfarten. I perioden 2024-2030 skal Norge bidra med totalt 210 millioner kroner gjennom prosjektet GreenVoyage 2050. Formålet er at utviklingsland også omstiller seg til lav- og nullutslippsskipsfart som en del av sin utvikling, og å bidra til at IMOs ambisjon om netto-null i 2050 globalt nås.

 

Undertegning av avtalen i London
Undertegning av avtalen i London Foto: IMO

Statssekretær i klima- og miljødepartementet Ragnhild Sjoner Syrstad undertegnet avtalen med FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) om å støtte utviklingsland i arbeidet med klimaomstilling av skipsfarten. Dette skjedde under åpningen av IMO-UNEP-Norway Innovation Forum 2023 som ble holdt IMOs hovedkvarter i London.

-IMO vedtok en historisk klimaavtale i sommer med mål om netto-nullutslipp i 2050. Regjeringen viser med denne nye støtten at vi følger opp og bidrar til at også utviklingsland kan gjennomføre klimaomstilling i skipsfarten. Vår bistand til utviklingsland er viktig for at de global klimamålene nås skal kunne nås, sier Syrstad. 

Støtten skal bistå utviklingsland i kompetanseoppbygging, utarbeidelse handlingsplaner for grønn skipsfart, utvikle pilotprosjekter om lav- og nullutslipps skipsfart og bidra til at de finansieres og gjennomføres. Prosjektet tar også sikte på energiomstilling. Bruk av bærekraftig klimavennlig drivstoff er avgjørende for å ta skipsfarten ned til netto-null utslipp. 

-For å nå målet vårt om grønn omstilling i skipsfarten er vi avhengige av at alle land er med, også utviklingsland. Derfor støtter vi IMOs samarbeid med land i Sør. Samarbeidet skal redusere klimagassutslipp, plastforurensning og spredning av fremmede arter, sier utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim (Sp).

Regjeringens beslutning om en årlig støtte på 30 millioner kroner i perioden 2024-2030 gjør Norge til den viktigste bidragsyteren på dette området i IMO. Det vil være en betydelig økning i støtten til GreenVoyage 2050, som Norge og IMO etablerte i 2019. Støtten er en katalysator, slik at de store investeringene i klimaomstillingen i maritim sektor og i energisektoren kan utløses.