Samferdselsministerens innlegg på seminar om kampen mot arbeidslivskriminalitet

27. september 2024 arrangerte Statens vegvesen et seminar i Ålesund om det nye samarbeidet de har inngått med LO i kampen mot arbeidslivskriminalitet.

Flere personer i vernetøy og hjelmer på en anleggsplass som gjør et felles håndtrykk.
Foto: SD/Tor Livius Midtbø

Bildet: Fra venstre: Anleggsarbeider Suni Thomson Midjord i NCC, LO-leder Peggy Hessen, LO-koordinator i Møre og Romsdal Stig Øystein Hansen, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen og leder for NCC Infrastructure i Norge, Svein-Arne Sivertsen.

  • Kjære alle sammen!
  • Det er fint å kunne stå her og gjøre felles sak sammen med Statens vegvesen og LO-leder Peggy.
  • Kampen mot arbeidslivskriminalitet og useriøse tilstander på norske arbeidsplasser er viktig for denne regjeringen – og for LO og Statens vegvesen.
  • Trepartssamarbeidet har en stor del av æren for at vi i Norge har utviklet et stort sett seriøst arbeidsliv, med trygghet, respekt og anstendige forhold de aller fleste steder.
  • Når både myndigheter, fagorganisasjonene og bransjene tar grep, har vi mye kraft i klypa.
  • Men kriminalitet i arbeidslivet, sosial dumping og andre varianter av useriøse arbeidsforhold er et seiglivet problem. Mye er oppnådd – men vi skal ikke bli selvgode.
  • I dag er temaet hvordan Statens vegvesen jobber både alene og sammen med LO og andre for å sikre at anleggsbransjen holder den høye standarden vi vil ha her i Norge
  • Målet er ryddige forhold på alle måter, fra lønn og skatt til HMS og respekt for alle spilleregler.
  • Regjeringens arbeidslivspolitikk er tuftet på verdier som etter hvert har blitt nesten allmenne – men som har sitt opphav i arbeiderbevegelsen.
  • Faste, hele stillinger med norske lønns- og arbeidsvilkår skal være hovedregelen.
  • Vi vil videreutvikle den norske arbeidslivsmodellen, med høy utbredelse av tariffavtaler og organiserte arbeidstakere.
  • I vår regjeringsperiode er Arbeidstilsynet styrket med nærmere 70 millioner kroner og har fått i oppdrag å reagere strengt mot alvorlige brudd på regelverket.
  • Vi la fram en handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet høsten 2022. Da kom også og en egen handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.
  • Handlingsplanen for transportsektoren inneholder 39 tiltak innenfor områder som regelverk, tilsyn, kontroll og håndheving og samarbeid mellom myndighetene og næringen.
  • Tiltakene skal fremme seriøsitet i transportbransjen og likere konkurransevilkår mellom næringsaktørene. Tiltakene vil bidra til at de som jobber i transportsektoren har arbeidsplasser og arbeidsvilkår i tråd med norske standarder og verdier.
  • Det er ikke transportbransjen som er tema i dag, men det er de samme verdiene vi løfter fram og vil sikre i anleggsbransjen.
  • Anleggsbransjen har tusenvis av ansatte over hele landet. De skal ha trygge arbeidsplasser og anstendige lønns- og arbeidsvilkår i tråd med norske standarder og verdier.
  • Det er Arbeids- og inkluderingsministeren som koordinerer regjeringens arbeid mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet – i samarbeid med Justis- og beredskapsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet og Finansdepartementet. Men vi som sektordepartement skal gjøre jobben for å sikre at alle har en trygg og god jobb.
  • Regjeringen har etablert en Norgesmodell for offentlige anskaffelser for å bekjempe arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.
  • Nye seriøsitetskrav for bygg- og anleggsnæringen trådte i kraft 1. januar i år.
  • Dette forplikter oppdragsgivere til å stille kontraktskrav og følge opp at blant annet reglene for obligatorisk tjenestepensjon og HMS-kort etterleves.
  • Vi har noen store utbyggere og byggherrer i norsk samferdsel. Statens vegvesen er en sentral aktør som har ansvar for svært mange byggeprosjekter – også flere gigaprosjekter.
  • Statens vegvesen har tatt en tydelig rolle i arbeidet med å forebygge og avdekke useriøsitet og kriminalitet. Det samarbeides tett med både anleggsbransjen, offentlige byggherrer og a-krim-sentrene i hele landet. Samarbeidet med LO, gir arbeidet ekstra styrke og verdi.
  • Anleggsbransjen har i flere år hatt et stort innslag av utenlandske entreprenører. Jeg har forstått at det kan være en utfordring å sikre at alle avtaler er i tråd med kravet om at alle som jobber på norske arbeidsplasser skal ha ryddige og trygge forhold.
  • Når det er nødvendig, har Statens vegvesen satt foten ned for enkelte entreprenører. Slike avvisninger kan være krevende og kan resultere i tvistesaker som må løses i rettssystemet.
  • Jeg er glad for at Statens vegvesen får hjelp av LO i arbeidet med å avdekke og bekjempe arbeidslivskriminalitet.
  • LO har kompetanse og ressurser som gir ekstra push i riktig retning – både i samfunnet som helhet, og på veiprosjektene der fagfolk fra Norge og andre land jobber for å binde landet vårt sammen.
  • Nå gleder jeg meg til å høre mer om innsatsen for å sikre at norske arbeidsplasser er slik de skal være!