Innstramming for russiske fiskefartøy trer i kraft

Innstramningene som ble varslet 5. juli om begrensninger i oppholdstid for russiske fiskefartøy som gis adgang til havnene i Tromsø, Kirkenes og Båtsfjord, trer i kraft torsdag 1. august.

Formålet med innstrammingene er å redusere muligheten for fiskefartøy til å bruke adgangen til de tre havnene til uønsket eller ulovlig aktivitet.

Endringene 1. august innebærer følgende:

  • Russiske fiskefartøy kan bare gis adgang til en av de tre havnene for inntil fem virkedager, oppad begrenset til syv døgn. Virkedager er definert som mandag til fredag.
  • Når det gis adgang, må det ha gått minst tre døgn siden forrige opphold i havn på Fastlands-Norge.
  • Adgang kan bare gis for følgende kaier og terminaler
    • Tromsø: Kai 20, 21, 22, 23 og 38 i Breivika, Troms fryseterminal AS og Tromsø Mekaniske AS
    • Båtsfjord: Dampskipskaia, Nessekaia og Neptunbukta
    • Kirkenes: Industrikaia, Dypvannskaia, Hurtigrutekaia, Sentrumskaia, Kimek AS, Tschudi Bulk Terminals AS og Henriksen Shipping Service AS

Det er mulig å søke Utenriksdepartementet om unntak fra begrensningene på antall virkedager og døgn, men terskelen for unntak er høy. Unntak kan bare gis i særskilte tilfeller og departementet kan sette vilkår.

Innstrammingene fremgår av sanksjonsforskrift Ukraina § 19a fjerde og femte ledd. Se også omtale av havneforbudet og unntaket for fiskefartøy i Utenriksdepartementets sanksjonsveileder.

Utenriksdepartementet minner om at selv om fiskefartøy kan gis adgang til de tre havnene, er de underlagt øvrige deler av sanksjonsregelverket. Det er imidlertid gitt et særskilt unntak i § 17i syvende ledd for salg av maritim diesel mv til egen bruk for fartøy i havn på Svalbard og fiskefartøy i Tromsø, Kirkenes eller Båtsfjord. Unntaket omfatter ikke faglig bistand til bunkring.