Kyst- og havnekonferansen
Tale/innlegg | Dato: 19.09.2024 | Nærings- og fiskeridepartementet
Sjekkes mot fremføring
Kjære alle sammen,
Tusen takk for den hyggelige velkomsten! Og takk for invitasjonen til å komme hit til kyst- og havnekonferansen i Honningsvåg!
Det er spennende å være på en konferanse som samler så mange viktige aktører fra det maritime miljøet. Og så er jeg bare nødt til å si, at det er litt ekstra stas å delta på en så viktig konferanse her i nord!
Jeg fikk dessverre ikke med meg starten på konferansen i går. Men, i dag skal jeg være her hele dagen, og det ser jeg frem til.
*
En viktig del av Norges historie, er havet og den myldrende aktiviteten langs hele kysten vår.
Her i nord, har fiske og sjøfart skapt aktiviteter og arbeidsplasser, og vært med på å bygge mange lokalsamfunn. Ja, det har vært selve livsgrunnlaget til veldig mange, i mange generasjoner.
Honningsvåg er et godt eksempel på det. Her er fiskeri selve ryggraden i økonomien.
Stor fiskeriaktivitet skal det også være her i fremtiden. Selv om mange kystfiskere ikke ser så lyst på det, akkurat nå.
Mange opplever stor usikkerhet rundt kvotenedgangen både i år, og neste år.
Det skjønner jeg.
Det er en krevende situasjon.
Det har jeg stor forståelse for.
Men naturen er det altså ikke vi politikere som råder over. Kvotene fastsettes etter råd fra det marine forskningsmiljøet.
De må vi forholde oss til.
Det er vi nødt til å gjøre for å sikre en langsiktig og bærekraftig forvaltning av bestandene.
Det er på ingen som helst måte aktuelt å ignorere rådene havforskerne kommer med. Det opplever jeg at det er bred enighet om – også i næringen.
For at vi skal komme oss best mulig gjennom denne krevende situasjonen, er dialog viktig.
Det er også bakgrunnen for at jeg inviterte fiskeriorganisasjonene til et innspillsmøte i forrige uke.
Det ble et godt og konstruktivt møte. Jeg opplever at vi har en felles virkelighetsforståelse av alvoret, og at alle skjønner at dette er noe vi må forholde oss til.
Vi skal nå gå gjennom innspillene fra næringen, så må vi komme tilbake til hva vi kan gjøre.
Men i dag skal jeg snakke om mer enn bare fiskeriene. I dag skal jeg snakke om de viktige havnene våre, som er helt sentrale knutepunkter – spesielt her i nord.
I dag fraktes rundt 90 prosent av all utenrikshandel på sjøen. Også en betydelig del av nasjonal godstransport, skjer til sjøs. Det betyr at havnene våre, til enhver tid, må være i god stand for at sjøtransporten skal fungere som den skal.
Det er bakgrunnen for at vi – bare i år – har gitt mer enn 200 millioner kroner i statlig støtte til mer effektive og miljøvennlige havner, men også til kommunale fiskerihavner – blant annet her i Finnmark[1].
I Kjøllefjord, Gamvik, og også her i Honningsvåg, investerer vi i havneanlegg. Også Vardø fiskerihavn planlegges det å ruste opp. Det er helt nødvendig – av flere årsaker.
For opprustning av havner i Finnmark er ikke bare viktig for fiskerinæringen og bosettingen i regionen. Men også for vår nasjonale sikkerhet og fremtid.
Vi lever i en urolig tid. Det er mye som er usikkert. Og det er mye som står på spill.
Derfor er nordområdene, med Finnmark i spissen, Norges viktigste strategiske satsingsområde.
De er altså ikke lenger bare viktige for vår nasjonale økonomi. Men også for våre nasjonale forsvars- og beredskapsinteresser.
*
Nordområdene er også viktige for utviklingen av havnæringene våre. Regjeringen er opptatt av å utvikle både eksisterende og nye havnæringer.
Derfor la regjeringen, tidligere i år, frem en næringsplan for de norske havområdene.
Helt konkret dreier dette seg om hvordan vi best mulig skal skape god sameksistens mellom de ulike næringene som bruker havet.
Med økende aktivitet til havs, vil dette også kreve mer av havnene langs kysten.
For havnene er jo selve bindeleddet mellom de verdifulle ressursene til havs og aktiviteten på land – enten det dreier seg om mat, energi eller andre ting.
Havnene kommer alltid til å spille en sentral rolle for utvikling og vekst.
Slik har det alltid vært. Og slik vil det også være i fremtiden.
Kjære forsamling,
Da skal jeg runde av.
Helt avslutningsvis vil jeg benytte anledningen til å berømme Kystverket for den formidable jobben dere gjør med å ruste opp havner og farleder.
Det er bra og veldig viktig – både for næringslivet og den nye sikkerhetspolitiske tiden vi er inne i.
Tusen takk for oppmerksomheten, og takk igjen for det viktige arbeidet dere alle gjør!
***
[1] Nordkapp, Porsanger, Hasvik, Lebesby, Gamvik, Måsøy, Alta og Hammerfest t