Kystverkets vurdering av mulige kostnadsreduksjoner for Stad Skipstunnel

Dette innholdet er mer enn 1 år gammelt.

I Revidert nasjonalbudsjett orienterte regjeringen om store økninger i kostnadsanslaget for prosjektet Stad skipstunnel. Kystverket ble bedt om å se på mulighetene for å redusere kostnadene, og har nå levert sin vurdering.

Etter Stortingets vedtak våren 2021 om bygging av Stad skipstunnel har prisene på viktige innsatsfaktorer i anleggssektoren økt betydelig. Det har også vært andre prosjekt-spesifikke kostnadsøkninger knyttet til Stad skipstunnel.

Kystverket har tidligere i år utarbeidet en rapport med en oppdatert analyse, som estimerer at kostnadsrammen for prosjektet har økt med 3 milliarder kroner. Kostnads- og usikkerhetsanalysen estimerer at styringsrammen (forventet kostnad) har økt fra 3 450 millioner kroner til 5 652 millioner kroner. Kostnadsrammen har økt fra 4 090 millioner kroner til 7 132 millioner kroner.

Regjeringen har bedt om en vurdering fra Kystverket om prosjektet kan gjennomføres til en lavere kostnad. Nærings- og fiskeridepartementet har nå mottatt Kystverkets vurdering, og er i gang med å gjennomgå denne.

Regjeringen vil komme tilbake med forslag om videre håndtering av saken i statsbudsjettet for 2024.

Kystverkets vurdering: Kystverket - svar på bestilling i supplerende tildelingsbrev nr. 2 - Stad skipstunnel (pdf)

Kystverkets rapport: Kostnads- og usikkerhetsanalyse Stad skipstunnel

Bakgrunn: Stad skipstunnel

Stad skipstunnel er planlagt å bygges i Stad kommune på den smaleste delen av Stadhalvøya, mellom Moldefjorden i vest og Kjødepollen i øst. Tunnelen vil få en lengde på 1 700 meter og være dimensjonert for skip på størrelse med hurtigruteskipet MS Midnatsol og (stor) ringnottråler, dvs. seilingsbredde 21,5 meter, seilingshøyde 33 meter og seilingsdybde 8 meter.

Ved behandlingen av Prop. 97 S (2020-2021) Bygging av Stad skipstunnel vedtok Stortinget våren 2021 at Stad skipstunnel kan bygges innenfor en kostnadsramme på 4 090 millioner kroner. Kostnadsrammen tar høyde for at det er usikkerhet knyttet til kostnadsanslaget for prosjektet. Innenfor denne vedtatte kostnadsrammen er det satt en styringsramme på 3 450 millioner kroner, som tilsvarer den forventede sluttkostnaden for prosjektet.

Tilbakemeldingsskjema

Fant du det du lette etter?

Tusen takk for ditt svar!

Det er ikke deg, det er oss.

Det oppsto en uventet feil med serveren. Prøv igjen senere.