Landbruks- og matministerens svar på spørsmål nr. 9 i Stortingets spørretime 22.3.2023
Svar til Stortinget | Dato: 22.03.2023 | Landbruks- og matdepartementet
Fra representanten Sigbjørn Framnes
Spørsmålet, fra representanten Sigbjørn Framnes til landbruks- og matministeren, tas opp av representanten Helge André Njåstad.
Spørsmål:
«Framstegspartiet har i regjering gitt skognæringa eit løft, mellom anna med ei stor satsing på tømmerkaier. Flaskehalsen i dag er vegnettet til desse kaiene. I dag er det berre 14 pst. av kommunevegnettet i Noreg som er tillate for standard tømmervogntog. Ei støtte til fjerning av flaskehalsar på kommunale vegar bør komme på plass.
Vil statsråden opne for at tilskotsordninga som allereie finst, også inkluderer at det kan ytast tilskot til fjerning av flaskehalsar for tømmertransporten på kommunale vegar?»
Svar:
Skognæringen er transportintensiv og frakter mye gods på veinettet. God og sammenhengende standard på veinettet fra skog til leveringssted er viktig for næringens lønnsomhet, konkurransekraft og klimagassutslipp. Jeg er godt kjent med flaskehalsutfordringene på kommuneveinettet, som representanten peker på.
Jeg vil også gjøre oppmerksom på at det er Samferdselsdepartementet som har det overordnede ansvaret for rammevilkårene for veisektoren, det tror jeg også representanten vet godt. Jeg vil også peke på at det allerede er etablert en ordning for utbedring av flaskehalser til hinder for effektiv tømmertransport på fylkeskommunale veier over Samferdselsdepartementets budsjetter.
Det følger ellers av veiloven at kommunen er veimyndighet, og at kommunen som hovedregel må bære utgiftene for sitt veinett innenfor eget budsjett. Kommunal- og distriktsdepartementet har det overordnede ansvaret for kommuneøkonomien.
Over mitt budsjett blir det bevilget noen midler til infrastrukturtiltak i skogbruket med vekt på skogsveier og tømmerkaier. Disse tiltakene bidrar til rasjonell tømmertransport i begge ender av det offentlige veinettet. I forbindelse med statsbudsjettet for 2024 har jeg mottatt veldig mange innspill med forslag om at ordningen bør åpne for tilskudd til utbedring av flaskehalser på kommuneveier. Jeg har stor forståelse for utfordringene som disse flaskehalsene representerer for skognæringen og annen næringstransport.
Med bakgrunn i at det fortsatt gjenstår noen tømmerkaiprosjekter, som jeg vet at Fremskrittspartiet også har vært veldig opptatt av, og at behovene for bedre skogsveinett er langt større enn årlige bevilgninger, må jeg prioritere å fullføre tømmerkaiprosjektene. Jeg vil likevel ikke utelukke at det på et senere tidspunkt kan bli aktuelt for regjeringen å komme tilbake til tiltak for utbedring av flaskehalser i det kommunale veinettet, som er en stor utfordring.