Statsbudsjettet 2025
Langskip-prosjektet er snart i mål
Pressemelding | Dato: 07.10.2024 | Energidepartementet
Regjeringen viderefører satsingen på Langskip og foreslår en bevilgning på 2,1 milliarder kroner i statsbudsjettet for 2025. I 2025 vil en stor del av fullskalaprosjektet for CO2-håndtering i Norge være ferdigstilt.
Videreføring av Langskip-prosjektet: Regjeringen foreslår å bevilge 2,1 milliarder kroner til Langskip i statsbudsjettet for 2025. Prosjektet for CO2-håndtering er planlagt ferdigstilt i 2025.
Første fullskala CO2-verdikjede i Europa: Langskip vil etablere Europas første helhetlige verdikjede for CO2-håndtering. Heidelberg Materials' CO2-fangstprosjekt er snart ferdig og Northern Lights-prosjektet er klart til å ta imot CO2 høsten 2024.
Statlig støtte og total investering: Den totale styringsrammen for Langskip er på 30 milliarder kroner, hvorav staten bidrar med 20 milliarder kroner. Dette er den største fellesinvesteringen mellom norske myndigheter og industri i et klimaprosjekt.
Betydning for klimamål: CO2-håndtering er sentral for Norges mål om å redusere klimagassutslipp i tråd med Parisavtalen og omstilling mot et lavutslippssamfunn innen 2050.
Vurdering av Hafslund Oslo Celsio-prosjektet: Hafslund Oslo Celsio har satt sitt CO2-fangstprosjekt på vent, og regjeringen vil vurdere videreføring av prosjektet etter kvalitetssikring høsten 2024.
Oppsummeringen er laget av en KI-tjeneste fra OpenAI. Innholdet er kvalitetssikret av Energidepartementet før publisering.
– Med Langskip vil Europas første helhetlige verdikjede for CO2-håndtering være i drift i 2025. Det er inspirerende å se at vi for alvor ser resultater av Norges langsiktige satsing på CO2-håndtering. CO2-fangstprosjektet til Heidelberg Materials er snart i mål, og for to uker siden hadde jeg gleden av å markere oppstarten av fase én i Northern Lights-prosjektet ved lagerterminalen deres i Øygarden, sier energiminister Terje Aasland.
Langskip er det norske fullskala-prosjektet for fangst, transport og lagring av CO2. Det er en sentral del av regjeringens politikk for CO2-håndtering, og en del av Norges bidrag til å utvikle nødvendige klimateknologier.
Den samlede styringsrammen for Langskip er om lag 30 milliarder kroner og statens andel av kostnadene er anslått til om lag 20 milliarder kroner. Norske myndigheter og norsk industri har aldri før investert så store summer sammen i ett enkelt klimaprosjekt.
– Når Norge skal redusere klimagassutslippene i tråd med forpliktelsene i Parisavtalen kan CO2-håndtering spille en sentral rolle. Derfor har det vært helt nødvendig med statlig støtte til en ny næring og teknologi som blir viktig for å omstille økonomien mot lavutslippssamfunnet innen 2050, sier Aasland.
Energidepartementet vil i 2025 følge opp Langskip og arbeidet med å realisere gevinster fra prosjektet. Heidelberg Materials er forventet å starte fangst av CO2 fra sementfabrikken i Brevik i 2025, mens transport- og lagerprosjektet til Northern Lights i Øygarden er klart for å ta imot CO2 fra høsten 2024.
Hafslund Oslo Celsio har satt CO2-fangstprosjektet sitt på vent for å redusere kostnadene. Selskapet har lagt fram et nytt prosjektgrunnlag som departementet vil vurdere i løpet av høsten 2024. Prosjektgrunnlaget må kvalitetssikres før departementet tar stilling til om prosjektet skal videreføres. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte dersom regjeringen mener det er behov for eventuelle endringer i tilskuddsavtalen.
Langskip omfatter CO2-fangst på sementfabrikken til Heidelberg Materials (tidlegare Norcem) i Brevik og på avfallsforbrenningsanlegget til Hafslund Celsio. Northern Lights, et samarbeid mellom Equinor, TotalEnergies og Shell, står for transport og lagring av CO2 i Nordsjøen.
CO2-fangst fra sementfabrikken til Heidelberg Materials i Brevik er forventet å starte opp i 2025. CO2-fangstprosjektet til Hafslund Oslo Celsio er satt på vent for å arbeide med å redusere kostnadene. Selskapet har lagt fram et nytt prosjektgrunnlag som Energidepartementet vil vurdere i løpet av høsten 2024.
Lagerinfrastrukturen til Northern Lights er bygd ut med kapasitet som kan benyttes av fangstprosjekter i andre land. Northern Lights har inngått flere kommersielle avtaler med industriaktører som ønsker å lagre CO2 i Nordsjøen.
Nye anlegg i Europa og ellers i verden er en forutsetning for at CO2-håndtering skal bli et effektivt og konkurransedyktig klimatiltak.