Historisk arkiv

Lufttransport RW AS vinner kontrakt på drift av helikopterruten Værøy–Bodø

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Samferdselsdepartementet

– Nord–Norge er på grunn av lange avstander og utfordrende topografi en landsdel som er spesielt avhengig av luftfart. Gjennom denne tildelingen av ny kontrakt på helikopterruten Værøy-Bodø sikrer regjeringen et godt helikoptertilbud med en videreføring av dagens setekapasitet. Jeg er også glad for at vi i neste kontraktsperiode kan levere det samme rutetilbudet til en betydelig lavere kostnad for staten, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Helikopter

Samferdselsdepartementet innstiller Lufttransport RW AS som kontraktvinner på drift av regionale ruteflygninger på helikopterruten Værøy-Bodø fra 1. august 2019 i konkurransen som ble utlyst 8. februar 2018. Lufttransport RW AS er operatøren som drifter ruten i inneværende avtaleperiode. Operatører i alle EØS-land ble invitert til å levere tilbud.

Fem luftfartsselskap deltok i konkurransen
Fem luftfartsselskaper leverte tilbud til Samferdselsdepartementet innen tilbudsfristens utløp 25. april 2018. De fem selskapene var: 

  • Lufttransport RW AS
  • Airlift AS
  • Bristow Norway AS
  • Babcock Scandinavian AirAmbulance AB
  • Wiking Helikopter Service Gmbh

Samferdselsdepartementet har vurdert de innkomne tilbudene. I tillegg har tilbudene blitt forelagt Luftfartstilsynet for vurdering av tilbydernes økonomi og teknisk/operative forhold. Alle tilbyderne er vurdert å være kvalifisert for drift av Værøy-ruten.

I henhold til konkurransegrunnlaget skal kontrakten som hovedregel tildeles det tilbudet som har det laveste kompensasjonskravet for hele kontraktsperioden. Departementet har med bakgrunn i dette besluttet å tildele kontrakt til Lufttransport RW AS siden dette selskapet har det laveste kompensasjonskravet. Departementet har ikke sett behov for etterfølgende forhandlinger.

Den nye kontrakten vil medføre et årlig tilskudd fra staten på i underkant av 40 millioner kroner, om lag 10 millioner kroner lavere enn forventet tilskudd for driftsåret 2018-2019.

 

For mer informasjon, se:

- Tilbudsprotokoll

- Pressemelding fra Samferdselsdepartementet av 8. februar 2018 om utlysning av konkurranse

- Konkurransegrunnlaget