Markedsetterforskning er vedtatt i Stortinget

Stortinget har vedtatt å innføre markedsetterforskning. Det skal gi Konkurransetilsynet et nytt virkemiddel som kan bidra til bedre konkurranse, lavere priser og bedre utvalg. Loven ble i dag sanksjonert i statsråd, og trer i kraft 1. juli neste år.

– Dårlig konkurranse fører til økte priser og mindre utvalg. Det merkes på lommeboken til folk hver dag. Jeg er glad for at Stortinget nå har vedtatt at Konkurransetilsynet kan ta i bruk markedsetterforskning. Det vil gi tilsynet et kraftfullt verktøy for å bekjempe alvorlige konkurranseproblemer. Markedsetterforskning kan brukes i alle markeder der konkurransen er eller står i fare for å bli begrenset, som for eksempel i dagligvarebransjen, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

Tidligere har ikke Konkurransetilsynet kunnet gripe inn mot konkurranseproblemer med mindre det er brudd på konkurranseloven. Markedsetterforskning endrer på dette, og innebærer at Konkurransetilsynet, etter en grundig undersøkelse, kan treffe tiltak for å styrke konkurransen hvis det avdekkes alvorlige konkurranseproblemer.

– Med markedsetterforskning kan Konkurransetilsynet sette inn målrettede tiltak på et tidligere tidspunkt. Det er viktig for å forebygge at konkurranseproblemer vokser seg store. Det er bra for forbrukerne, sier Myrseth.

Markedsetterforskning er et supplement til de eksisterende virkemidlene i konkurranseloven. Verktøyet følger opp regjeringens 10-punktsplan for å bedre konkurranseforholdene i dagligvarebransjen.

Markedsetterforskning kan være inngripende. Det skal derfor være høy terskel for å sette inn tiltak. Før tilsynet starter en markedsetterforskning må de gjennomføre en åpen høring. Konkurransetilsynet skal ha dialog med alle berørte aktører. Det er viktig for at Konkurransetilsynet skal kunne treffe målrettede og effektive tiltak som er forholdsmessige, og som ikke går lenger enn nødvendig.

Les mer om markedsetterforskning