Nå skal over 2000 nyutdannede lærere få bedre veiledning
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Kunnskapsdepartementet
Nyhet | Dato: 20.09.2019
Regjeringen har fordelt 60 millioner kroner slik at totalt 2137 nyutdannede nyansatte lærere skal få bedre veiledning. 186 kommuner og 49 friskoler har fått innvilget ønsket om å få tilskudd, og alle fylker har fått tildeling.
– Det er viktig at alle nyutdannede nyansatte lærere i skolen får en god overgang fra å være student til å ha ansvar for en hel klasse. Derfor fordeler vi i år 60 millioner kroner til veiledning for nyutdannede lærere i grunnskolen, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
Når har Utdanningsdirektoratet fått endelige tall fra kommuner og friskoler om hvor mange nyutdannede lærere de har i høst. 186 kommuner og 49 friskoler har søkt og fått midler for totalt 2131 nyutdannede nytilsatte lærere for skoleåret 2019/2020. Dette utgjør en sats på 28 076 kr for hver av disse lærerne. Tilskuddet skal bidra til at skoleeierne tar ansvar for å gi sine nyutdannede nytilsatte lærere veiledning.
Viktig med god oppfølging
Til tross for innsatsen mange har lagt ned for at flere skal få veiledning av god kvalitet, svarer fire av ti nyutdannede lærere at de ikke mottar veiledning (Rambøll 2016). Den internasjonale rapporten TALIS 2018 viser de samme tendensene.
– Det bekymrer meg at mange lærere gir tilbakemelding om manglende veiledning, og det er derfor vi nå styrker veiledningsarbeidet for nyutdannede lærere lokalt. Vi ønsker at flere dyktige lærere skal bli i yrket, derfor mener vi det er viktig med god oppfølging, sier Sanner.
Vil beholde og rekruttere kvalifiserte lærere
Sammen med organisasjoner for barnehage, skole og høyere utdanning har regjeringen blitt enige om prinsipper for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole. Dette er en del av regjeringens satsing på å rekruttere og beholde lærere i skolen.
– Det er helt nødvendig å både holde på de kvalifiserte lærerne vi har, og å rekruttere flere lærere. Derfor gjennomfører regjeringen et betydelig kompetanse- og rekrutteringsløft i lærerutdanningene og i skolen. Vi har blant annet løftet lærerutdanningene til masternivå som igjen vil gi høyrere lønn, vi har skjerpet krav til opptak og gjennomfører en historisk satsing på videreutdanning. Nå ser vi at nesten en av ti ønsker å bli lærer. Jeg opplever at statusen det er å være lærer har økt, sier kunnskaps- og integreringsministeren.
Han påpeker også at regjeringen har sørget for at deler av studielån for lærere som tar jobb i skolen, kan bli slettet.
– Størst uttelling får de som gjennomfører utdanningen på normert tid og utdanner seg for trinn 1–7, og de som tar jobb i Nord-Norge. I tillegg er det egne ordninger for de som tar samisk og kvensk som del av lærerutdanningen, opplyser Sanner.
Regjeringen har også innført utdannings- og rekrutteringsstipend for personer med arbeidserfaring, som ønsker å bli lærere. Totalt fikk 11377 søkere til høyere utdanning tilbud om studieplass på lærerutdanningene, inkludert barnehagelærerutdanningen. Det er en økning fra i fjor, i tillegg har lærerutdanningene samlet fått flere kvalifiserte søkere.