Næringsministeren vil øke reiselivseksporten

I dag lanserer næringsministeren eksportsatsingen for reiseliv. Regjeringen setter av 14 millioner kroner til satsingen og legger opp til at satsingen videreføres i to år til. Satsingen skal gjøre reiselivsnæringen enda bedre rustet til å lykkes i det internasjonale markedet. Målrettede tiltak skal bidra til flere helårige arbeidsplasser og en mer bærekraftig næring.

Næringsminister Cecilie Myrseth på Fløyen i Bergen
Næringsminister Cecilie Myrseth på Fløyen i Bergen Foto: NFD

–  Reiselivsmarkedet er stort internasjonalt. Folk er glad i å reise, og etterspørselen etter bærekraftige reisemål og unike opplevelser øker. Den norske reiselivsnæringen har et stort potensial. Vi har dyktige, fremoverlente reiselivsaktører, og regjeringen vil spille på lag med næringen for å øke reiselivseksporten, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).

Reiselivsnæringen er Norges femte største eksportnæring. For 2019 var det samlede eksportbidraget fra reiselivsaktiviteten 59 milliarder kroner.

-     – Vi må få på plass en helhetlig reiselivspolitikk. Dette krever også et godt samspill mellom reiselivsnæringen og offentlig sektor. Eksportsatsingen som jeg presenterer i dag er en del av dette. Det er viktig for å sikre en bærekraftig vekst i næringen, både økonomisk, miljømessig og sosialt, sier næringsminister Myrseth.

I 2025 foreslår regjeringen 205 mill. kroner til Innovasjon Norges arbeid med å legge til rette for utvikling i reiselivsnæringen og markedsføre Norge som reisemål. Innovasjon Norge vil nå i tillegg få ansvar for eksportsatsingen på reiseliv, som skal være en treårig satsing.

Tre målrettede tiltak som skal øke eksportsatsingen på reiseliv ytterligere:

1.  Målrettet satsing på markedsføring: større synlighet for reiselivsnæringen skal bidra til å skape reiselyst til Norge i utvalgte segmenter og markeder. Det blir satt av 10 millioner kroner og det planlegges for en videreføring i to år, og det vil kreve 50 pst. medfinansiering fra næringslivet.

2.  Økt samspill med næringen og måling av markedsarbeidet: næringen har ønsket mer påvirkning på markedsarbeidet. Eksportsatsingen følger opp dette ved at reiselivsnæringen, sammen med Innovasjon Norge, skal bestemme hvilke segmenter og markeder som skal treffes av den målrettede satsingen på markedsføring. Ved å kartlegge og evaluere hvilken effekt dette har vil det gi nyttig kunnskap om hvordan denne samarbeidsmodellen fungerer.

3.  Et eget Global Growth-program for reiselivsnæringen: reiselivsnæringen får en egen plass i eksportprogrammet Global Growth, som ligger under Innovasjon Norge. Dette skal bidra til at reiselivsnæringen lykkes i nye markeder, eller øker salget i markeder der de allerede er posisjonert. Det blir satt av 4 millioner kroner, og det planlegges for en videreføring i to år.Næringslivet må selv bidra gjennom en deltakeravgift til programmet.

 

Fakta: Om Hele Norge eksporterer

Hele Norge eksporterer er regjeringens eksportreform som ble lansert i mars 2022. Formålet med reformen er å bidra til å nå Hurdalsplattformens mål om å øke norsk eksport utenom olje og gass med 50 % innen 2030. Som en del av reformen er Nasjonalt eksportråd etablert for å gi råd til regjeringen råd om større eksportfremmesatsinger.

·     Nasjonalt eksportråd gir råd og innspill til næringsministeren og utformer forslag til større strategiske eksportsatsinger. Rådet består av representanter fra næringslivet og partene i arbeidslivet.

  • Reiseliv blir den femte nasjonale eksportsatsingen, etter råd fra Nasjonalt eksportråd.
  • Så langt er fire nasjonale eksportsatsinger igangsatt på næringene havvind, maritim eksport, helse og vareproduksjon og design.
  • Innovasjon Norge er ansvarlig for gjennomføringen av satsningene.