Norsk sjømat til kinesiske forbrukere

Kina er et viktig marked for norsk sjømat. Tirsdag deltok statsminister Jonas Gahr Støre på et arrangement hvor kinesiske forbrukere fikk smake god, norsk sjømat.

Fra et fiskemarked. En stor gruppe mennesker står rundt en kjøler med fiskeprodukter.
Fiskemarked i Shanghai. Foto: Det norske konsulatet i Shanghai

– Kinesere vet å sette pris på god fisk og sjømat. Etter EU er Kina det viktigste markedet for norsk sjømat. Det var hyggelig å se at de kinesiske kundene jeg møtte satte pris på den norske sjømaten, sier statsminister Jonas Gahr Støre.

Supermarkedkjeden Hema Fresh tilbyr ferske råvarer, kjøtt og sjømat fra hele verden. Sammen med Sjømatrådets representant i Kina serverte han norsk laks og sjømat til kinesiske forbrukere på handletur i Shanghai.

I fjor eksporterte norske bedrifter 160 000 tonn sjømat til Kina, først og fremst laks, makrell og hvitfisk. Etter EU er Kina det viktigste markedet for norsk sjømateksport, målt i volum.

Målt i eksportverdi, er det laks som er den viktigste arten for norsk sjømateksport til Kina, og eksporten har hatt en positiv trend de siste årene.

Verdien på sjømateksporten til Kina i 2023 var 8,5 milliarder kroner. Av dette utgjorde laks 60 prosent, som gjør det kinesiske markedet til det 4. viktigste for norsk laks etter EU, USA og Storbritannia.

– Vi jobber med kinesiske myndigheter for å skape forutsigbarhet og god markedsadgang for norske sjømatbedrifter, sier Støre.