Ny juryleder for Dronning Sonjas skolepris
Nyhet | Dato: 22.11.2024 | Kunnskapsdepartementet
Professor Mirjam Harkestad Olsen ved Norges arktiske universitetet UiT, er oppnevnt som ny juryleder for Dronning Sonjas skolepris. Neste år er det 20 år siden opprettelsen av prisen. Prisen går til skoler som har utmerket seg ved å praktisere likeverd og inkludering.
– Dronning Sonjas skolepris bidrar til å sette inkludering, likeverd og et trygt og godt skolemiljø på kartet. Prisen kan også være en motivasjon for skoler til å jobbe enda bedre med disse spørsmålene. Det er viktig at vi har en juryleder som er faglig dyktig og med bred erfaring til å ta på seg denne oppgaven, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.
Olsen overtar etter Inga Bostad som har innehatt vervet siden 2015. Det er Kunnskapsdepartementet som oppnevner juryleder.
– Jeg ser fram til å ta fatt på denne oppgaven. Dronning Sonjas Skolepris kan stimulere skolene våre til en mer aktiv tilnærming til en inkluderende skole. Et inkluderende læringsmiljø er et felles ansvar for alle som på ulike måter er involvert i skole og dette er en flott anledning for å belyse god praksis og lære av hverandre. Dette blir en spennende reise å få ta del i, sier Harkestad Olsen.
Om prisen
På H.M. Dronning Sonjas eget initiativ, ble Dronning Sonjas Skolepris opprettet i 2005 og delt ut første gang i 2006. Dronning Sonjas skolepris tildeles en skole som har utmerket seg ved å praktisere likeverd og inkludering.
Fra 2023 overtok kronprins Haakon skoleprisen og vil foreta utdelingene på Dronningens vegne. Hans første utdeling av Dronning Sonjas Skolepris var til fjorårets vinner: Storhamar videregående skole. Prisen deles ut annethvert år.
I tillegg til leder, består juryen av KS, Elevorganisasjonen, Skolelederforbundet, Utdanningsforbundet, Sametinget og Foreldreutvalget for grunnopplæringen.
Om jurylederen
Professor Mirjam Harkestad Olsen er ansatt ved lærerutdanning og pedagogikk ved UiT og jobber både ved campus Tromsø og campus Alta. Olsen sitter i ledergruppene for Nasjonalt nettverk for spesialpedagogikk og UH-nettverket for Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Hennes forskningsinteresser er ulike spørsmål som vedrører barn og unges skolehverdag, noe som inkluderende læringsmiljø og elevenes psykososiale miljø, elever med læringsutfordringer og elever med stort læringspotensial. I tillegg har hun forsket på ulike områder innenfor det spesialpedagogiske fagområdet. Hun har, både alene og sammen med andre, publisert mange forskningsartikler og bøker.