Ny runde med sanksjoner innført mot Russland

Norge har innført en ny runde med sanksjoner mot president Putin og det russiske regimet. Sanksjonene trer i kraft i dag.

– Russlands krig mot Ukraina er et alvorlig brudd på folkeretten. Vi står igjen sammen med EU når vi nå innfører nye sanksjoner mot Russland. Fokuset i den tolvte og trettende sanksjonspakken er å innføre ytterligere import- og eksportforbud mot Russland, bekjempe omgåelse av sanksjonene og tette smutthull, sier utenriksminister Espen Barth Eide.

Norge har sluttet opp om alle EUs sanksjonspakker mot Russland, med noen få nasjonale tilpasninger. Mulighetene for å drive handel med Russland er nå sterkt begrenset og innebærer høy risiko.

Sanksjonene mot Russland er gjennomført i forskrift 15. august 2014 nr. 1076 om restriktive tiltak vedrørende handlinger som undergraver eller truer Ukrainas territorielle integritet, suverenitet, uavhengighet og stabilitet.

Fakta om de nye sanksjonene

Den nye runden med sanksjoner samsvarer med tiltakene i EUs tolvte og trettende sanksjonspakke. Her er en oppsummering av de nye sanksjonene mot Russland:

  • Nytt kriterium, som åpner for å listeføre enheter i Russland som tidligere har vært eid eller kontrollert av norske/EU-enheter, og hvor eierskap eller kontroll har blitt tvangsoverført av Russland, samt fysiske og juridiske personer som har dratt nytte av slik tvangsoverføring (§ 3).
  • Hjemmel for å beholde avdøde personer på listen over personer som er gjenstand for økonomiske frystiltak (§ 3).
  • Flere unntak fra forpliktelsen til å fryse penger eller formuesgoder og forbudet mot å stille penger eller formuesgoder til rådighet for listeførte personer eller selskaper etter § 3, blant annet knyttet til en domstols- eller forvaltningsmyndighets beslutning om å frata penger eller formuesgoder fra enheter hvor eierskap eller kontroll er tvangsoverført av Russland. Det er også unntak som gjelder utbetaling av erstatning fra et listeført forsikringsselskap, samt salg av norske eller EU-selskaper eid av enkelte listeførte personer eller enheter (§§ 5a, 5b og 6b).
  • Plikt for visse juridiske personer som har russisk eierskap, samt kredittinstitusjoner til å rapportere om visse pengeoverføringer ut av Norge (§ 8ii).
  • Utvidelse av unntaket i § 6g for penger eller formuesgoder som er nødvendig for å levere lostjenester til fartøy.. I tillegg er det i ny § 19e tatt inn en bestemmelse om at forbudene i forskriften ikke får anvendelse på yting av lostjenester som er nødvendige av hensyn til sjøsikkerheten.
  • En plikt til å underrette Utenriksdepartementet ved anvendelse av enkelte unntaks­bestemmelser i forbudet mot å opprette eller delta i ordninger med sikte på å yte nye lån eller kreditter til visse juridiske personer (§ 8b og § 8c).
  • Forbud mot at russiske borgere eller fysiske personer som bor i Russland, direkte eller indirekte eier, kontrollerer eller innehar stillinger i styrende organer i visse enheter som yter tjenester for kryptoeiendeler (§ 8d).
  • Endringer i unntaket fra forbudet mot å yte bistand mv. knyttet til teknologi og produkter til bruk i oljeindustrien for forsikrings- eller gjenforsikrings­tjenester (§ 17).
  • Nytt unntak fra forbudet mot visse investeringer mv. i energi- og bergverkssektorene for å sikre drift av offshore dypvannsgassprosjekt i Middelhavet (§ 17a).
  • Flere kvantum- og tidsbegrensede unntak fra forbudet mot import av jern- og stålproduktet (§ 17e).
  • Presisering av at forbudet mot eksport mv. av luksusvarer, gjelder uavhengig av om varen har opprinnelse i Norge eller ikke (§ 17f).
  • Presiseringer og unntak fra forbudet mot import mv. av varer som genererer betydelige inntekter for Russland i § 17g, inkludert visse unntak fra forbudet mot å innføre kjøretøy som faller innunder KN-kode 8703 (§ 17g).
  • Overgangsbestemmelse for visse nærmere angitte varer i forbudet mot å eksportere mv. varer som kan bidra til å forbedre Russlands industrielle kapasitet (§ 17i).
  • Presisering av forbudet mot eksport mv. av varer som kan bidra til å forbedre Russlands industrielle kapasitet. Forbudet gjelder uavhengig av om varen har opprinnelse i Norge eller ikke. Forbud mot transitt via Russlands territorium av denne typen varer og teknologi som er eksportert fra Norge, og unntak fra dette (§ 17i).
  • Krav til tjenesteytere om innhenting av prisinformasjon ved handel med russisk råolje eller petroleumsprodukter, samt krav om å dele slik informasjon til motparter og Utenriksdepartementet på deres anmodning (§ 17k).
  • Forbud mot eksport mv. av tankskip til Russland, for transport av nærmere bestemte råolje- eller petroleumsprodukter, samt nærmere bestemte meldekrav for eksport mv. av tankskip til tredjeland (§ 17n).
  • Forbud mot å direkte eller indirekte kjøpe, importere eller overføre nærmere opplistede diamanter og produkter som inneholder diamanter, dersom de har opprinnelse i Russland eller er eksportert fra Russland. Forbudet gjelder ikke kjøp eller import av nevnte varer fra EU til Norge, eller kjøp innad i Norge (§ 17m).
  • Forbud mot å gi adgang til havn for fartøy som gjennomfører enkelte skip-til-skip-overføringer som mistenkes å være i strid med oljeimportforbudet eller oljepristaket. Tilsvarende forbud for fartøy som ikke varsler om skip-til-skip-overføringer og fartøy som manipulerer eller slår av navigasjonssporingssystem når de transporterer russisk olje (§§ 19aa og 19ab).
  • Forbud mot å selge mv. programvare for foretaksledelse og programvare for industridesign og produksjon til Russlands regjering og juridiske personer i Russland (§ 19c). Forbud mot å yte faglig bistand, formidlingstjenester mv., samt yte finansiering eller finansiell bistand knyttet til varene og tjenestene i § 19c, samt innføring av ytterligere unntak.
  • Krav om at eksportører av nærmere angitte varer gjennom kontrakt skal forby re-eksport av varene til Russland eller reeksport for bruk i Russland (§ 19g).
  • Presisering i relevante bestemmelser av at unntak for sivile kjernefysiske aktiviteter og anlegg eksempelvis kan være relevant for Paks II-prosjektet.

Endringer og tilføyelser i enkelte av forskriftens vedlegg, bl.a. i vedlegg VI over militære sluttbrukere mv., vedlegg IX over varer og teknologi som kan bidra til å øke Russlands militære og teknologiske kapasitet, eller til å utvikle forsvars- og sikkerhetssektoren, vedlegg XXI over varer som generer betydelige inntekter for Russland og vedlegg XXIII over varer som i særlig grad kan bidra til å forbedre Russlands industrielle kapasitet.

Veiledning til næringslivet

Utenriksdepartementets veileder til næringslivet ligger på denne siden på regjeringen.no og oppdateres regelmessig.

Lovtekster

Forskriftsendringene som Utenriksdepartementet har innført er nødvendige for å gjennomføre EUs sanksjoner i Norge.

Nærmere informasjon om alle de nye sanksjonene er tilgjengelig i forskriften.

Forskriften trer i kraft straks og publiseres på Lovdata.