Air Leap og Widerøe vinner kontrakter på drift av regionale ruteflyginger i Sør-Norge fra 1. april 2020
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Samferdselsdepartementet
Pressemelding | Nr: 85/19 | Dato: 25.06.2019
– Store avstander og utfordrende topografi gjør at Norge er spesielt avhengig av luftfart, og det regionale flyrutenettet er å anse som et kollektivtilbud i distriktene. Gjennom tildeling av nye kontrakter på de regionale flyrutene i Sør-Norge, viderefører vi et godt og markedstilpasset tilbud også i de neste fire årene, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.
Sogndal lufthavn. Foto: Even Stangebye, Avinor
Samferdselsdepartementet har besluttet å tildele kontrakter til selskapene Air Leap for ruten Røros-Oslo og Widerøe for flyrutene fra Vestlandet mot Oslo og Bergen for perioden 1. april 2020 – 31. mars 2024.
Fordelingen av kontrakter på de utlyste rutene blir fra 1. april 2020 som følger:
RUTENUMMER |
RUTE |
OPERATØR FRA 1. APRIL 2020 |
1 |
Røros–Oslo |
Air Leap |
2 |
Førde–Oslo |
Widerøe |
3 |
Sogndal–Oslo |
Widerøe |
4 |
Sandane–Oslo |
Widerøe |
5 |
Ørsta-Volda–Bergen |
Widerøe |
6 |
Sogndal–Bergen |
Widerøe |
7 |
Sandane–Bergen |
Widerøe |
Tre flyselskap var med i konkurransen
Kontraktene tildeles etter konkurranse på drift regionale ruteflyginger i Sør-Norge, utlyst 7. februar 2019. Flyselskap i alle EØS-land ble invitert til å levere tilbud på drift av de til sammen syv rutene.
Tre flyselskaper leverte tilbud innen fristen 8. april 2019. De tre selskapene er:
- Air Large European Aviation Project AB (Air Leap)
- UAB DOT LT (DOT)
- Widerøe's Flyveselskap AS (Widerøe)
Air Leap la inn tilbud på ruten Røros–Oslo (1), DOT på rutene Røros–Oslo og Førde–Oslo (1-2) og Widerøe på alle de utlyste rutene (1-7).
Samferdselsdepartementet har vurdert de innkomne tilbudene. I tillegg har tilbudene blitt forelagt Luftfartstilsynet for vurdering av tilbydernes økonomi og teknisk/operative forhold. Avinor har også fått anledning til å uttale som problemstillinger knyttet til lufthavnsiden.
I henhold til konkurransegrunnlaget skal kontrakten som hovedregel tildeles det tilbudet som har det laveste kompensasjonskravet for hele kontraktsperioden fra 1. april 2020 – 31. mars 2024. Air Leap har lagt inn tilbudet med det laveste kravet til kompensasjon på ruten
Røros–Oslo, mens tilbudet fra Widerøe har det laveste kravet til kompensasjon på ruten Førde–Oslo i kombinasjon med de øvrige rutene på Vestlandet der selskapet er eneste tilbyder.
For flere opplysninger:
- Tilbudsprotokoll
- Pressemelding av 7. februar 2019 om utlysning av ny konkurranse om drift av regionale ruteflyginger i Sør-Norge fra 1. april 2020
- Nettside for konkurransen