Ny veileder om kommunenes behandling av vindkraftutbygging

I dag kommer en ny digital veileder om kommunenes planlegging av konsesjonspliktige vindkraftanlegg på land. Veilederen skal gjøre det enklere for kommuner som vurderer å regulere areal til vindkraftutbygging.

Etter at det ble innført krav om områderegulering for konsesjonspliktige vindkraftanlegg 1. juli i fjor, er det behov for bedre veiledning om hvordan samordningen mellom plan- og bygningsloven og energiloven skal skje i praksis.

Plan- og bygningsloven forvaltes av Kommunal- og distriktsdepartementet, mens energiloven forvaltes av Energidepartementet. Veilederen er derfor utgitt av begge departementene.

− Selv om det hittil er relativt få kommuner som har satt i gang arbeid med områderegulering for vindkraft, er mange kommuner i vurderingsfasen. Veilederen kommer derfor på et riktig tidspunkt, sier kommunal- og distriktsminister Erling Sande.

− Veilederen har som formål å gjøre det enklere for kommuner som vurderer å sette av areal til vindkraftprosjekter. Det er et viktig verktøy som jeg er trygg på vil komme til nytte, sier energiminister Terje Aasland.

Parallelle prosesser

Før det kan gis konsesjon til et større vindkraftanlegg på land, må kommunene som hovedregel ha vedtatt en områderegulering for anlegget. Områdereguleringen innebærer at kommunen skal ta stilling til om de ønsker avsatt arealer til vindkraft eller ikke.

Kommunen kan vedta overordnede føringer for hvordan utbyggingen skal skje. Spørsmålet om det skal gis konsesjon, og eventuelt detaljene i vindkraftprosjektet, skal avklares gjennom konsesjon etter energiloven og påfølgende detaljplan, som tidligere. Veilederen beskriver hvordan områdereguleringen kan samordnes med søknad om konsesjon i en parallell prosess. Det er ikke krav om slik samordning, men det kan være både effektivt og besparende.

Konsesjonsbehandlingen består av en helhetlig samfunnsøkonomisk avveiing av alle fordeler og ulemper. Her skal man ta med alle vesentlige prissatte og ikke-prissatte virkninger av tiltaket, som ikke blir vurdert på samme nivå ved kommunens behandling av områdereguleringen.

Økt myndighet og ansvar

− Kommunene har nå fått økt myndighet, men også et større ansvar for viktige deler av energipolitikken. Kommunene er godt kjent med prosessene etter plan- og bygningsloven, og jeg har tillit til at de tar ansvaret på alvor, sier kommunal- og distriktsminister Erling Sande.

− Historien har lært oss at det er viktig å forebygge konflikter i vindkraftsaker: Vi mener derfor det er riktig at kommunene får mer ansvar i denne typen saker. Det legger til rette for medvirkning og åpenhet i prosessene, sier Sande

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) vil fortsatt spille en viktig rolle i vindkraftsakene, både som konsesjonsmyndighet og fagmyndighet kommunene kan ha dialog med i planleggingen.

– Det er viktig å få til et godt samspill mellom kommunene, tiltakshaver og NVE i disse prosessene. Det vil bidra til smidigere prosesser og kan avlaste kommunen dersom det er ønskelig, sier energiminister Terje Aasland.

Siden veilederen er elektronisk, kan man enkelt forbedre veiledningen etter hvert som vi får mer erfaring med de nye reglene. Innspill til veilederen fra kommuner og utbyggere ønskes velkomne, og vil også bidra til å kunne forbedre veilederen.