Nye forventninger til ledere i staten

I dag lanserer Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet et nytt grunnlag for god ledelse i staten, og en revidert arbeidsgiverstrategi for 2024-2027. – Det er på tide å bringe ledelse i staten inn i en ny tid, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap).

– Vi må tilpasse oss tiden vi lever i. Som samfunn står vi overfor betydelige endringer og vi skal løse store utfordringer i årene som kommer. Gode ledere vil være helt avgjørende for at vi skal klare å møte disse utfordringene på en god og bærekraftig måte, sier Tung.

Fem forventninger til god ledelse

Det er utarbeidet fem forventninger for god ledelse i staten. Disse forventningene er et resultat av en bred innspillsprosess med en rekke ledere, HR-medarbeidere og ledelsesfaglige miljøer, Arbeidsgiverrådet i staten og hovedsammenslutningene i staten.

De fem forforventningene er:

  1. Kjenn rammene: Ledere i staten må ha god kjennskap til de juridiske, etiske og organisatoriske rammene de leder innenfor, slik som forvaltningsverdiene og partssamarbeid. Dette er rammer som gir ledere trygghet i en urolig tid til å ta beslutninger som gagner både medarbeidere og samfunnet.
  2. Styrk medarbeiderne: Medarbeiderne er vår viktigste ressurs. Ledere skal støtte og vise tillit, bidra til et mangfoldig og inkluderende arbeidsfellesskap og fremme kompetanseutvikling.
  3. Se helheten: For å løse samfunnsoppdraget må vi tenke utover egen sektor og samarbeide på tvers, i tillegg til å sette brukerne og innbyggerne i sentrum.
  4. Vær innovativ: Innovasjon er en viktig nøkkel for å løse utfordringene vi står overfor. Ledere skal oppmuntre til nytenkning, til å ta i bruk ny teknologi og nye arbeidsmåter.
  5. Utvikle deg selv som leder: Å utøve god ledelse er en kontinuerlig prosess som krever nysgjerrighet, refleksjon og påfyll av kunnskap om ledelse.

Forrige lederplakat ble lansert for ti år siden, i 2014.

Revidert arbeidsgiverstrategi

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet lanserer parallelt en revidert arbeidsgiverstrategi for 2024-2027.  Arbeidsgiverstrategien skal bidra til at staten klarer å beholde, utvikle og rekruttere kompetente medarbeidere fremover.

Viktige tema i arbeidsgiverstrategien er arbeidsgiverrollen, endrings- og omstillingsprosesser og kompetanseutvikling. Les strategien her.

 

Tilbakemeldingsskjema

Fant du det du lette etter?

Tusen takk for ditt svar!

Det er ikke deg, det er oss.

Det oppsto en uventet feil med serveren. Prøv igjen senere.