Nye sanksjoner mot Russland innført i norsk rett

Norge har innført en ny sanksjonspakke mot Russland i norsk rett. Sanksjonene trer i kraft i dag 2. oktober 2024.

De nye sanksjonene samsvarer med EUs 14. sanksjonspakke. Den retter seg blant annet mot sektorer som energi, finans, transport og handel. Disse sektorene er sentrale for Russlands evne til å finansiere krigføringen i Ukraina. EU har også innført tiltak som gjør det stadig vanskeligere å omgå sanksjonene.  

– De nye sanksjonene innebærer flere tiltak som skal bidra til å motvirke omgåelse av sanksjonene mot Russland. Sanksjonene skal ramme finansieringen av Russlands ulovlige krigføring i Ukraina, og det er derfor viktig at forsøk på omgåelse av regelverket slås ned på, sier utenriksminister Espen Barth Eide.

Som en reaksjon på Russlands ulovlige aggresjonskrig mot Ukraina, har EU innført omfattende sanksjoner mot Russland. Norge har sluttet opp om alle sanksjonspakkene til EU, med noen nasjonale tilpasninger. Sanksjonene gjennomføres fortløpende i norsk rett.

– Mulighetene for å drive handel med Russland er sterkt begrenset og innebærer høy risiko. Nå innfører vi ytterligere tiltak for å forhindre omgåelse via tredjeland, sier Eide.  

EUs 14. sanksjonspakke inneholder blant annet tiltak som retter seg mot Russlands skyggeflåte. EU har så langt listeført 27 skip som er omfattet av tiltakene.

– Regjeringen ser alvorlig på skyggeflåten. Russland søker å omgå oljepristaket med skyggeflåten. Skyggeflåten kjennetegnes av eldre skip med dårlig standard, uklart eierskap og utilstrekkelig forsikring og er forbundet med økt risiko for miljøskader, sier Eide.

Sanksjonene er et helt sentralt virkemiddel mot Russlands ulovlige aggresjonskrig mot Ukraina, og Norge står sammen med EU og andre allierte for å sikre at sanksjonene treffer sterkt og effektivt. Dette er viktig for å opprettholde presset på den russiske regjeringen og dens støttespillere, sier Eide.

Sanksjonene mot Russland er gjennomført i forskrift 15. august 2014 nr. 1076 om restriktive tiltak vedrørende handlinger som undergraver eller truer Ukrainas territorielle integritet, suverenitet, uavhengighet og stabilitet.

Veiledning om sanksjonene

Utenriksdepartementets veileder om sanksjonene ligger på denne siden på regjeringen.no og oppdateres regelmessig.

Lovtekster

Forskriftsendringene som Utenriksdepartementet har innført er nødvendige for å gjennomføre EUs sanksjoner i Norge. Endringsforskriften er tilgjengelig her. Forskriften trer i kraft straks og publiseres på Lovdata.

Oversikt over sanksjonene som innføres i norsk rett

Den nye runden med sanksjoner samsvarer i det vesentligste med tiltakene i EUs 14. sanksjonspakke med noen tilpasninger. De nye sanksjonene mot Russland omfatter blant annet:

  • Listeføring av 71 nye individer og 51 enheter under økonomiske frystiltak. Listeføringene er allerede gjennomført i norsk rett.
  • Forbud mot å delta i transaksjoner med visse juridiske personer som oppført i vedlegg XLIII (§ 8cc). Vedlegg XLIII vil omfatte juridiske personer som har brakt et krav inn for en russisk domstol for å få en rettsavgjørelse i henhold til artikkel 248 i Den russiske føderasjons lov om voldgift eller tilsvarende russisk lovgivning i forbindelse med en kontrakt eller transaksjon hvis gjennomføring har blitt berørt av sanksjonene.
  • Forbud mot å koble seg til Russlands sentralbanks system for overføring av finansielle meldinger (System for Transfer of Financial Messages – SPFS) eller tilsvarende spesialiserte finansielle meldingstjenester opprettet av Russlands sentralbank (§ 8cd). SPFS er en spesialisert finansiell meldingstjeneste utviklet av sentralbanken i Russland for å nøytralisere effekten av sanksjonene. Forbudet gjelder for juridiske personer etablert i Norge og som driver virksomhet utenfor Russland. I tillegg blir det forbudt å delta i transaksjoner med juridiske personer etablert utenfor Russland, som oppført i vedlegg XLIV, som benytter SPFS eller tilsvarende spesialiserte meldingstjenester opprettet av Russlands sentralbank eller den russiske stat.
  • Forbud mot å delta i transaksjoner med visse kreditt- eller finansinstitusjoner eller enheter som yter tjenester knyttet til kryptoeiendeler som oppført i vedlegg XLV (§ 8ce).
  • Forbud mot å motta visse gaver, økonomiske fordeler eller støtte (§ 8iii) fra den russiske staten mv. Forbudet gjelder blant annet for politiske partier og ikke-statlige organisasjoner.
  • Forbud mot å yte visse omlastningstjenester mv. knyttet til flytende naturgass som har opprinnelse i Russland eller er eksportert fra Russland (§ 17ab).
  • Forbud mot å eksportere, selge, levere mv. varer og teknologi som bidrar til ferdigstillelse av prosjekter for flytende naturgass (§ 17ac). Eksempler på LNG-prosjekter under bygging er Arctic LNG 2 og Murmansk LNG.
  • Forbud mot å kjøpe, importere eller overføre flytende naturgass som ikke er tilkoblet det sammenkoblede naturgassystemet (§ 17ad). Importrestriksjonene gjelder følgelig ikke russisk LNG gjennom terminaler som er koblet til det sammenkoblede naturgassystemet.

  • Nye unntak i flere bestemmelser, inkludert muligheter for unntak fra forbudet mot import mv. av varer som genererer betydelige inntekter for Russland (§ 17g), forbudet mot eksport mv. av varer (§ 17i) som kan bidra til å forbedre Russlands industrielle kapasitet, forbudet mot kjøp, import mv. av diamanter (§ 17m), kravet om kontraktsforpliktelser vedrørende reeksport av varer i vedlegg XII, XX, XXXIII og XL (§ 19g) og forbudet mot å yte visse tjenester (§ 19c) samt ny dato i niende ledd. I tillegg oppdateres datoene for når det kan innvilges unntak fra import- og eksportforbud etter § 19d. Det tilføyes også flere ledd i § 6b med unntak fra frysforpliktelsen.
  • Forbud mot å kjøpe, importere, eksportere mv. ukrainske kulturgjenstander og visse andre varer (§ 17o) hvis det er rimelig grunn til å mistenke at varene har blitt fjernet fra Ukraina uten samtykke fra deres rettmessige eier eller har blitt ført bort i strid med ukrainsk lovgivning eller folkeretten.
  • Endringer i forbud mot å lande på, ta av fra eller fly over Norges territorium (§ 19).
  • Endringer i forbud mot havneanløp for russiske fartøy mv. (§ 19a). Bestemmelsen endres slik at også fartøyene som omfattes av forbudet blir ansvarssubjekt etter bestemmelsen. I tillegg endres unntaket for russiske fiskefartøy slik at kompetent norsk kontrollorgan kan beslutte at maksimal oppholdstid kan forlenges hvis det er nødvendig i et konkret tilfelle for å kunne gjennomføre kontroll.
  • Forbud mot å gi adgang til havn, importere, eksportere mv. visse fartøy opplistet i vedlegg XLII (§ 19ac). Listen inneholder på nåværende tidspunkt 27 konkrete skip. Dette innebærer et forbud mot å gi adgang til havn på Fastlands-Norge og levering av tjenester mv. til listeførte fartøyer som blant annet kan tilknyttes frakt av militært utstyr, stjålet ukrainsk korn og kulturgjenstander, sanksjonert russisk olje (skip tilknyttet den såkalte skyggeflåten) eller andre sanksjonerte varer, eller yter tjenester til russisk energisektor eller -infrastruktur.
  • Endringer i forbudet mot godstransport for russiske veitransportforetak (§ 19b) hvor det blant annet blir forbudt for alle juridiske personer som eies med 25 % eller mer av russiske fysiske eller juridiske personer å transportere varer på vei innenfor norsk territorium.
  • Krav om kontraktsforpliktelser vedrørende reeksport ved salg, lisensiering eller overføring av immaterialrettigheter eller forretningshemmeligheter mv. (§ 19h).
  • Regel om at fysiske og juridiske personer som selger, leverer, overfører eller eksporterer felles høyt prioriterte produkter, som oppført i vedlegg XL, må treffe hensiktsmessige tiltak for å identifisere og vurdere risikoene ved eksport til Russland og eksport til bruk i Russland, og sikre at disse risikovurderingene dokumenteres og holdes oppdatert (§ 19i). Det er også krav om retningslinjer, kontroller og prosedyrer for å redusere og effektivt håndtere risikoene ved eksport til Russland. Det er dessuten et krav om å sikre, fra og med 4. april 2025, at juridiske personer etablert utenfor Norge eller EU som de eier eller kontrollerer oppfyller disse kravene.
  • Ordlyden i forbudet mot omgåelser i § 20 oppdateres.
  • Endringer i § 20a om krav i tilknytning til kontrakter eller transaksjoner. Utenriksdepartementet kan, frem til 10. april 2025, etter en konkret vurdering, gjøre unntak hvis innfrielsen av kravet er strengt nødvendig for avhendelser fra Russland eller avvikling av forretningsvirksomhet i Russland.
  • Plikt til å gjøre sitt ytterste for å sikre at visse juridiske personer ikke deltar i aktiviteter som undergraver de restriktive tiltakene (§ 20b). Regelen pålegger fysiske og juridiske personer å gjøre sitt ytterste for å sikre at alle juridiske personer, etablert utenfor Norge eller EU, som de eier eller kontrollerer, ikke deltar i aktiviteter som undergraver de restriktive tiltakene.
  • I tillegg oppdateres vedlegg VI med 61 nye enheter som ifølge EU direkte støtter Russlands militærindustrielle kompleks. De vil bli underlagt strengere eksportrestriksjoner når det gjelder flerbruksvarer og -teknologi, samt varer og teknologi som kan bidra til teknologiske forbedringer av Russlands forsvars- og sikkerhetssektor. Noen av disse enhetene er lokalisert i tredjeland og har ifølge EU vært involvert i omgåelse av sanksjonene.
  • I tillegg utvides listen over varer i vedlegg IX som kan bidra til å øke Russlands militære og teknologiske kapasitet, eller til å utvikle forsvars- og sikkerhetssektoren. Dette inkluderer blant annet visse terrenggående kjøretøy («All Terrain Vehicles»).
  • Det innføres ytterligere begrensninger på eksport av varer som kan bidra til å forbedre Russlands industrielle kapasitet. Vedlegg XXIII oppdateres til blant annet å inkludere kjemikalier, inkludert manganmalm og forbindelser av sjeldne jordarter, plast, monitorer og elektrisk utstyr. Det gjøres også endringer i vedlegg XL om felles høyt prioriterte produkter, i tillegg til at det innføres ytterligere restriksjoner på import av helium, som genererer betydelige inntekter for Russland, i vedlegg XXI.

Det er også innført enkelte mindre endringer av teknisk karakter i tråd med EUs forordninger, samt endringer av datoer og overgangsperioder.