Nye Veier bygger ut E6 Kvænangsfjellet – utbyggingsavtale er signert
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Samferdselsdepartementet
Pressemelding | Nr: 206/20 | Dato: 26.11.2020
- E6 over Kvænangsfjellet i Nord-Troms er dårlig og stenges ofte om vinteren. Det fører til lange omkjøringer gjennom Finland. Nå kommer det endelig ny vei. Vi har signert veiutbyggingsavtale med Nye Veier AS, som betyr at målene for prosjektet og kostnadsrammene er bestemt. God infrastruktur i Nord-Norge er vesentlig for utviklingen av nordområdene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Nye Veier har spilt inn at de kommer til å bruke 1 990 millioner kroner på å bygge veien. Regjeringen har nå godkjent dette som kostnadsramme for prosjektet. Det er Nye Veier som bestemmer rekkefølgen for utbyggingen av prosjektene i sin egen portefølje. Likevel må regjeringen godkjenne prosjektenes kostnader før Nye Veier kan starte utbyggingen. Godkjennelsen formaliseres gjennom en vegutbyggingsavtale mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier. Denne er nå signert av begge parter.
- Vi er veldig glade for at avtalen om utbyggingen av E6 Kvænangsfjellet er på plass. Fjellovergangen er en del av livsnerven i nord, og er viktig for både folk og næringsliv. Med mange stengninger vinterstid blir det lange omkjøringer. Nå blir det forhåpentligvis mindre av det, sier samferdselsministeren.
Satser på Nord-Norge
E6 Kvænangsfjellet blir et av flere prosjekter som er bygget ut i Nord-Norge de siste årene. E6 Helgeland, E6 Hålogalandsbroa, E6 vest for Alta, E105 Storskog–Hesseng og i høst E6 Tana bru, er noen av prosjektene som har åpnet de siste årene.
- Vi skal ha et verdiskapende Nord-Norge i årene som kommer, og god og trygg infrastruktur er avgjørende for utviklingen av regionen. Dette viser vi også i Nordområdemeldingen som legges fram fredag. Jeg regner derfor med at E6 Kvænangsfjellet er ett av mange gode prosjekter som kommer i nord i framtida, sier Hareide.
Nye Veier fikk overført E6 Kvænangsfjellet til sin portefølje fra Statens vegvesen i 2019. Selskapet vil nå velge entreprenør for det videre arbeidet med prosjektet.