Nytt styremedlem i Sjømatrådet

Dette innholdet er mer enn 1 år gammelt.

På Sjømatrådets årlige generalforsamling ble ett nytt medlem oppnevnt, mens seks styremedlemmer fortsetter i to nye år.

– Sjømat er en av Norges viktigste eksportvarer og regjeringen har høye ambisjoner for næringen som hver dag bidrar til at sunn norsk sjømat finner veien til millioner av middagsbord verden over. Sjømatrådet gjør en viktig jobb sammen med næringen for å øke verdien av norsk sjømat i etablerte og nye markeder. Samtidig har markedssituasjonen blitt mer krevende de siste årene, og da er det positivt at Sjømatrådet har et erfarent styre som kan følge opp arbeidet med å styrke norsk sjømat sin posisjon, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.

På Sjømatrådets generalforsamling ble Hildegunn Fure Osmundsvåg oppnevnt som nytt styremedlem for to år. Osmundsvåg er daglig leder i eksportselskapet Star Seafood AS i Måløy, som hun var med på å opprette i 2018. Hun tar over etter Aino Kristin Lindal Olaisen, som har trådt ut av styret etter eget ønske.

Sjømatrådet avholdt sin årlige generalforsamling mandag 19. juni 2023.

Styremedlemmer i Norges sjømatråd AS

Rolle

Navn

Født

Bosted

Valgt første gang

Valgt til

Styreleder

Marianne

Johnsen

1963

Viken

2015

2025

Nestleder

Amund

Drønen Ringdal

1979

Viken

2017

2025

Styremedlem

Solveig

Strand

1961

Møre og Romsdal

2015

2025

Styremedlem

Trond

Tuvstein

1972

Trøndelag

2019

2025

Styremedlem

Knut Helge

Vestre

1972

Møre og Romsdal

2019

2025

Styremedlem

Anne Hilde

Midttveit

1961

Vestland

2020

2025

Styremedlem

Hildegunn

Fure Osmundsvåg

1975

Vestland

2023

2025

Om Norges sjømatråd AS

  • Norges Sjømatråd AS (Sjømatrådet) er 100 % eid av staten ved Nærings- og fiskeridepartementet (NFD).
  • Sjømatrådets virksomhet finansieres en lovpålagt markedsavgift på eksport av norsk sjømat.
  • Selskapet har hovedkontor i Tromsø og har i tillegg femten kontorer i utlandet med til sammen 81 ansatte.
  • Selskapets hovedformål er å øke verdien av norsk sjømat i etablerte og nye markeder verden over i samarbeid med aktørene i sjømatnæringen.
  • Selskapets verdiskapingsområder er å bidra til markedsadgang, markedsinnsikt, markedsføring av norsk sjømat, skape PR og ha beredskap rundt eventuell negativ omtale av norsk sjømat i utlandet.
  • Selskapet foretok i 2022 markedsinvesteringer i 27 land for 537 mill. kroner fordelt på markedsføring (423 mill. kroner), markedsinnsikt (72 mill. kroner) og PR og kommunikasjon (42 mill. kroner).