Venter med å øke omsetningskravet i luftfarten

Dagens krav på 0,5 prosent biodrivstoff i luftfarten videreføres inntil videre.

– Bruk av biodrivstoff i luftfarten bidrar til å kutte utslipp. Samtidig er det viktig at opptrappingen foregår på en forsvarlig måte, som ikke svekker de norske aktørenes konkurransekraft på det europeiske markedet, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Økt bruk av bærekraftig flydrivstoff kan erstatte fossilt drivstoff og vil gi raske utslippskutt i luftfarten. På den andre siden er biodrivstoff dyrere, og øker kostnadene for flyselskapene.

– Før vi øker kravet, må vi sørge for at flyselskapene får godskrevet bruk av biodrivstoff i EUs kvotesystem. Regjeringen arbeider med de reviderte fornybardirektivene fra EU. En eventuell innlemmelse av direktivene i EØS-avtalen vil gi norske myndigheter tilgang til EUs felles database, som sikrer nødvendig dokumentasjon og kontroll av biodrivstoff, sier Bjelland Eriksen.

Konkurransesituasjonen

I fjorårets klimastatus- og plan, også kalt Grønn bok, signaliserte regjeringen at den ville styrke omsetningskravet for luftfarten. Målet var å øke omsetningskravet for bruk av avansert biodrivstoff fra 0,5 prosent til 2 prosent fra 1. januar 2025, og deretter følge EUs opptrappingsplan.

Nå har regjeringen besluttet å videreføre dagens omsetningskrav inntil videre. Bakgrunnen er konkurransesituasjonen for de norske flyselskapene.

– Vi planlegger fremdeles å øke omsetningskravet i luftfarten og øke bruken av bærekraftig flydrivstoff for å kutte utslippene fra luftfarten. Men vi må gjøre ting i riktig rekkefølge, sier klima- og miljøministeren.

Europeisk støtteordning

Europeiske luftfartsaktører kan telle CO2-utslipp fra biodrivstoff som null. Det vil si at de slipper å levere kvoter for utslippene fra biodrivstoff. I tillegg kan de få støtte fra EUs kompensasjonsordning for bærekraftig biodrivstoff. Denne ordningen skal hjelpe flyselskapene med de ekstra kostnadene som følge av kravene om å bruke mer bærekraftig flydrivstoff.

I motsetning til sine europeiske konkurrenter kan ikke norske aktører nulltelle utslipp av klimagasser i kvotesystemet fra bruk av biodrivstoff så lenge norske myndigheter ikke har tilgang til den europeiske unionsdatabasen. Norske flyselskap må levere kvoter for alt utslipp.

Videre risikerer de norske aktørene at de heller ikke får tilgang til EUs kompensasjonsordning. Grunnen er at norske myndigheter ikke har tilgang til den europeiske unionsdatabasen, som sikrer nødvendig dokumentasjon og kontroll. 

Å sørge for at Norge får tilgang til denne databasen vil ha stor økonomisk betydning for norske flyselskaper. Dette henger sammen med innlemmelse av de reviderte fornybardirektivene, som regjeringen arbeider med.