Ønsker å utvikle Norge til et attraktivt reisemål
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Landbruks- og matdepartementet
Nyhet | Dato: 17.01.2019
Landbruks- og matminister Bård Hoksrud har invitert med seg en bredt sammensatt Næringsdelegasjon til et dialogseminar og til åpningen av den norske standen på Grüne Woche i Berlin denne uken. Delegasjonen har i dag diskutert hvordan opplevelser og aktiviteter fra landbruket og reindriften kan bidra til å utvikle Norge til et attraktiv reisemål.
Formålet med næringsdelegasjonen er å belyse og diskutere utfordringer knyttet til videre utvikling på området, og å bruke deltakernes kompetanse til å identifisere aktuelle strategier og handlinger man bør og kan ta tak i fremover.
– Det var gode diskusjoner og kom fram mange gode innspill som vi skal ta med oss hjem og jobbe videre med, både i departementet og blant medlemmene i delegasjonen. Dette er bare starten på en prosess. Delegasjonen vil bli innkalt til et oppfølgingsmøte i september, sier landbruks- og matminister Bård Hoksrud.
- Se delegasjonens konklusjoner (pdf)
- Se deltakerliste for statsråd Hoksruds Næringsdelegasjon i 2019 (pdf)
Til grunn for dagens diskusjonen ligger reiselivsstrategien "Opplevingar for ein kvar smak" som kom i 2017. Strategien forutsetter at ansvaret for oppfølgingen ligger både på næringsliv, frivillig sektor, organisasjoner og det offentlige. Næringsdelegasjonen tok utgangspunkt i blant annet disse spørsmålene:
- Hva er de viktigste tiltakene landbruks- og reiselivsnæringa selv kan gjøre for å utløse potensialet i det landbruks- og reindriftsbaserte reiselivet.
- Hva er de viktigste tiltakene myndighetene kan gjøre for å tilrettelegge for opplevelsesproduksjon, innovasjon og flere lønnsomme reiselivsbedrifter.
- Hva kan din bedrift/virksomhet bidra med for å utvikle Norge til et attraktivt reisemål.
Landbruks- og matminister Bård Hoksrud oppsummerte de viktigste konklusjonene fra dialogmøtet på en pressekonferanse i den felles nordiske ambassaden i Berlin i dag.
Maten er viktig for reiselivet
En undersøkelse utført av Norstat i desember 2018, på oppdrag fra Matmerk, viser at 48 prosent av befolkningen mener at lokale matopplevelser er viktig når de reiser rundt som turister i Norge. Mens de fleste ville anbefalt utenlandske turister i Norge å smake på pinnekjøtt og brunost. Samme undersøkelse viser også at matkultur med bredde, mangfold og kvalitet er den viktigste egenskapen (57 prosent) et land må ha for å kunne kalle seg en Matnasjon.
Vil betale ekstra for lokale matvarer
Det ble omsatt lokal mat og drikke for 4,97 milliarder i 2018. 81 prosent av norske forbrukere sier at de gjerne vil prøve produkter fra norske lokalmatprodusenter. Hele 62 prosent av forbrukerne er villig til å betale ekstra for lokale matvarer. Det kom fram i dag når Nina Sundquist, administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk, presenterte "Status lokalmat- og drikke 2018".
1 milliard i økt verdiskaping av jakt og viltkjøtt
I 2018 overtok Landbruks- og matdepartementet ansvaret for den delen av forvaltningen som gjelder høstbare viltressurser, det vil si arter en kan jakte på. Bakgrunnen for det var blant annet muligheten for å styrke næringsutviklingen basert på bærekraftig bruk av utmarksressursene. På dagens pressekonferanse presenterte landbruks- og matminister Hoksrud en helt ny rapport fra at Norsk institutt for naturforskning, som anslår at det i løpet av 10 år vil være mulig å øke omsetningen fra småviltjakt og hjorteviltjakt med 1 milliard kroner.
– Disse tallene bekrefter at det er et stort potensiale i å utvikle næring i utmarka. Dette må være svært inspirerende for folk som jobber med jakt i Norge. Her er det altså rom for grunneiere og andre for å satse. Det offentlige vil bistå med tilrettelegging og kompetanse, sier Bård Hoksrud.
I jordbruksoppgjøret 2018 ble det vedtatt å nedsette en arbeidsgruppe for å utarbeide en handlingsplan for økt verdiskaping basert på jakt og viltkjøtt. Handlingsplanen vil legges frem i løpet av februar/mars.
Ask Gård Foredling AS er vinner av BU-prisen 2018
Dagens pressekonferanse ble avsluttet med at landbruks- og matminister Bård Hoksrud overrakte den nasjonale Bedriftsutviklingsprisen for 2018 til Ask Gård Foredling AS. Prisen er på 250 000 kroner.
Ask Gård Foredling AS produserer håndlaget økologisk spekemat og kjøttvarer. Med fokus på italiensk håndverk og norske råvarer, har de utviklet spekemat på et internasjonalt nivå.
– Bedriftsutviklingsprisen i landbruket skal synliggjøre og hedre innovative bedrifter i landbruket. Det er et stort mangfold og en spennende utvikling som skjer innen norsk landbruk i dag, noe årets vinner virkelig tydeliggjør, sier landbruks- og matminister Bård Hoksrud.
Landbruks- og matdepartementet står bak den norske deltakelsen på Grüne Woche i samarbeid med Innovasjon Norge og den norske ambassaden i Berlin.
Fredag 18. januar åpner den internasjonale mat- og reiselivsmessa Grüne Woche i Berlin. Det er regionene Fjell Norge, Nord Norge og Trøndelag som skal representere Norge. 80 utstillere fra de tre regionene skal servere nær 400 000 besøkende det beste Norge har å by på av lokale mat- og reiselivsopplevelser.
Kontaktpersoner i Landbruks- og matdepartementet:
Kommunikasjonssjef Ottar Løvik: + 47 481 40 477.
Seniorrådgiver Heidi Eriksen Riise: + 47 975 17 227.
Internationale Grüne Woche, 18.01. - 27.01.2019
Messe Berlin: Norwegen, Standnr 114, hall 8.2,
Messedamm 22, D - 14055 Berlin
- Se også fra Grüne Woche på Facebook
- Se bilder på Flickr
(kan benyttes fritt mot kreditering av fotograf)