Statsbudsjettet 2025

Regjeringen vil ha en digital fullmaktsløsning for offentlige tjenester

Regjeringen vil gjøre offentlige tjenester tilgjengelige for alle, og foreslår å bevilge 2,6 millioner kroner til arbeidet med en digital fullmaktsløsning.

- Regjeringen vil at alle skal være digitalt inkludert og at alle skal få ta del i den digitale hverdagen. En fullmaktsløsning vil legge til rette for at ikke-digitale brukere kan la seg representere av andre i digitale tjenester, for eksempel i møte med NAV eller helsevesenet, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.

I dag har ulike aktører, som Altinn, HelseNorge, NAV og banker, egne digitale fullmaktløsninger. Disse finnes på forskjellige systemer og har rom for forbedring. Derfor utvikler vi nå en ny, nasjonal brukerportal som vil gjøre det enkelt for innbyggerne å se og administrere sine fullmakter.

For å kunne delta i det digitale samfunnet trenger alle elektronisk ID (eID). I dag er det noen grupper som ikke får tilgang til digitale tjenester fra det offentlige, fordi de mangler eID på høyt sikkerhetsnivå eller må ha hjelp av familien til å koble seg på. Ved å digitalisere fullmaktsprosessen reduseres behovet for papirarbeid og fysisk oppmøte. Dette forenkler prosessen og sparer tid både for innbyggerne og forvaltningen.

- Dette er et stort skritt mot et mer inkluderende og tilgjengelig digitalt samfunn. Ved å gi pårørende og verger muligheten til å bruke sin eID på vegne av en annen, gjør vi det enklere for flere å få tilgang til offentlige tjenester, sier Tung.

Digitaliseringsdirektoratet er i gang med å utvikle fullmaktsløsningen, som etter planen skal være klar mot slutten av 2025.  

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementets pressetelefon: 22 24 20 00